Φοβού τας κοινωνικάς επιστήμας και δώρα φέρουσας…
Του Κωνσταντίνου Ζιάβρα, Οικονομολόγου (ΜΒΑ), Μέλος των Οικολόγων ΠΡΑΣΙΝΩΝ. To άρθρο φιλοξενήθηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών την οποία ευχαριστούμε θερμά.
Με μεγάλη θλίψη και βαθύτατη έκπληξη παρακολουθήσαμε τον πλήρη εξοβελισμό των μαθημάτων Πολιτειακής / Πολιτικής Παιδείας κορμού και Κοινωνικών Επιστημών από την Β’ και Γ’ Λυκείου, τη μείωσή τους στην Α’ και την μη αντικατάστασή τους από άλλα αντίστοιχα. Το ανησυχητικό είναι ότι αυτές οι αποφάσεις ελήφθησαν από το Υπουργείο Παιδείας χωρίς κάποια επιστημονική τεκμηρίωση και παρά την αντίθετη γνώμη της επιστημονικής κοινότητας, των εκπαιδευτικών και των οργανώσεων γονέων.
Γιατί, όμως, εκφράζει η Κυβέρνηση αυτήν την ιδεοληψία απέναντι στις κοινωνικές επιστήμες; Γιατί τις φοβάται τόσο, που θέλει να τις εξαφανίσει από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Λυκείου; Μήπως γιατί φοβάται, όπως είπε προβεβλήμενο στέλεχος της κυβέρνησης, ότι : «Η κοινωνιολογία κάνει τα παιδιά αριστερά»;
Ας σοβαρευτούμε λίγο. Τα μαθήματα της Πολιτικής Παιδείας και των κοινωνικών επιστημών, όχι μόνο προετοιμάζουν του εφήβους μας για τις αντίστοιχες σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αλλά, κυρίως, τους προετοιμάζουν να γίνουν ελεύθεροι, άξιοι και υπεύθυνοι δημοκρατικοί πολίτες, όπως επιτάσσει το Σύνταγμα και όπως, φυσικά, γίνεται και στο εξωτερικό.
Τα παιδιά μας πρέπει να κατανοούν από μικρά τη σημασία και την αξία της Δημοκρατίας, το σεβασμό στους πολιτειακούς θεσμούς, να αποκτούν πολιτική συνείδηση και κριτική σκέψη για να μπορέσουν να αγωνιστούν αύριο ως ενήλικες για τη Δημοκρατία και να συμμετέχουν ενεργά στο κοινωνικό, οικονομικό και πολιτικό γίγνεσθαι.
Τα μαθήματα αυτά μαθαίνουν στα παιδιά μας τι σημαίνει Δημοκρατία, τι σημαίνει πολίτης και ποια τα δικαιώματά του, τι είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση, μιλούν για την παγκοσμιοποίηση, εξηγούν το φαινόμενο της μετανάστευσης, αναλύουν τα προβλήματα της φτώχειας και της ανεργίας, την έννοια του Δικαίου και της Παραβατικότητας, τον τρόπο λειτουργίας των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης κ.λπ.
Επιπρόσθετα, οι κοινωνικές επιστήμες καλλιεργούν την κατανόηση των διαδικασιών κοινωνικοποίησης, των κοινωνικών ρόλων και κανόνων, την εξέλιξη των κοινωνιών, των δομών και των θεσμών και κατά συνέπεια καλλιεργούν την ωριμότητα, την υπευθυνότητα και την αλληλεγγύη των μελών της κοινωνίας.
Αλήθεια, γιατί δεν θέλει το Υπουργείο Παιδείας να τα διδάσκονται όλα αυτά οι έφηβοί μας ;
Ελπίζουμε η κυβέρνηση να επανεξετάσει τις αποφάσεις της και να επαναφέρει:
α) Το μάθημα της Πολιτικής/Πολιτειακής Παιδείας ως κύριο διακριτό υποχρεωτικό μάθημα όλων των τάξεων της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και
β) Όλα τα μαθήματα που άπτονται των Κοινωνικών Επιστημών του Λυκείου (κορμού και κατεύθυνσης), όπως αρμόζει σε έναν διακριτό επιστημονικό τομέα.
Η συμβολή της εκπαίδευσης στην καταπολέμηση των φαινομένων της διαφθοράς, του ρατσισμού, της βία και της μισαλλοδοξίας είναι μείζονος σημασίας. Ας μην στερήσουμε, λοιπόν, αυτή την δυνατότητα από την κοινωνία μας.