Περιφερειακές και δημοτικές εκλογές. Προετοιμασία. Στόχοι (Αθήνα, 7 Ιουλίου 2013)
Απόφαση συνεδρίου Οικολόγων Πράσινων 6, 7 Ιουλίου 2013
Η τοπική και περιφερειακή αυτοδιοίκηση
Δεν μπορεί κάποιος να είναι ικανοποιημένος με την πορεία της Αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού και του θεσμού γενικότερα. Σε μια εποχή κατάρρευσης, η περιφερειακή και τοπική αυτοδιοίκηση έπρεπε να παίξει ένα νέο ρόλο, μια και είναι κοντά στους πολίτες και γνωρίζει στον έναν ή στον άλλο βαθμό τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, η δε Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση είναι ο μόνος θεσμός που μπορεί να κάνει συμμετοχικό σχεδιασμό προσαρμοσμένο στα χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής.
Ο θεσμός, όμως, παρουσιάζει πολλά προβλήματα λόγω του κακού σχεδιασμού του “Καλλικράτη”, των επιπτώσεων από την κρίση, των αδυναμιών και τρομερών ελλείψεων στην δομή και οργάνωση της περιφερειακής αυτοδιοίκησης, της τρικυμίας που υπάρχει στο μυαλό των πολιτικών που αναλαμβάνουν τα πόστα στα υπουργεία (συνεχείς αλλαγές στις αρμοδιότητες), των κενών σε προσωπικό σε κρίσιμες όμως ειδικότητες και υπηρεσίες που θα έκαναν τη διαφορά.
Αυτά τα προβλήματα, όμως, επιδεινώνονται γιατί δεν υπάρχει ένα σχέδιο επίλυσης των προβλημάτων, ιδιαίτερα μέσω αναβάθμισης των ικανοτήτων του προσωπικού, αποτελεσματικής οργάνωσης και βέλτιστης διαχείρισης των οικονομικών, περιλαμβανομένων ιδίων πόρων.
Υπάρχει ένα καθοριστικό πρόβλημα, το υπάρχον πολιτικό προσωπικό έχει εξοικειωθεί με ένα μοντέλο διοίκησης και πολιτικής που χρεοκόπησε άρα δεν αποδίδει πλέον αλλά και έχει τεράστια δυσκολία να αντιληφθεί την διαφορά που υπάρχει μεταξύ νομαρχίας -επαρχείων (ρόλο στην υλοποίηση επιμέρους έργων και προγραμμάτων) και περιφερειακής αυτοδιοίκησης (που ο κύριος ρόλος της πρέπει να είναι ο συμμετοχικός σχεδιασμός όλων των περιφερειακών πολιτικών, και η ανάπτυξη εργαλείων υλοποίησής τους), μεταξύ πελατειακών εξυπηρετήσεων και σχεδιασμού και προώθησης συνεκτικών πολιτικών.
Οι περιφερειακές και δημοτικές εκλογές το 2014 είναι μια μεγάλη ευκαιρία για να προωθούν νέες πολιτικές αλλά και να αναδειχθούν νέες, δημιουργικές κοινωνικές δυνάμεις, να γίνει ουσιαστικός διάλογος για το ρόλο που μπορεί να παίξει η αυτοδιοίκηση.
Ο ρόλος της αυτοδιοίκησης για διέξοδο από την κρίση μέσω ενός εναλλακτικού σχεδίου
Η Περιφερειακή και Τοπική Αυτοδιοίκηση παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν πρέπει να παίξουν ουσιαστικό ρόλο στην
(α) προώθηση του κοινωνικού και πολιτικού διαλόγου σε κάθε περιφέρεια με την κοινωνία, τους κοινωνικούς κι επαγγελματικούς φορείς για τη διαμόρφωση μιας ευρύτατης συναίνεσης για το ποιες μεταρρυθμίσεις χρειάζεται η χώρα και πώς μπορεί να τις πετύχει αποδεικνύοντας ότι η επιδίωξη για αποκέντρωση της εξουσίας και περιφερειακή αναδιοργάνωση της χώρας δεν είναι λόγια αλλά μια εφικτή πολιτική επιλογή.
(β) ανάπτυξη πρακτικών και πολιτικών για την κοινωνική αλληλεγγύη, την κοινωνική συνοχή, την απασχόληση και την προστασία του περιβάλλοντος
(γ) τη διαμόρφωση σε κάθε περιφέρεια ενός Σχεδίου Βιωσιμότητας, Κοινωνικής Συνοχής, Απασχόλησης, Προστασίας Περιβάλλοντος,που θα αποτελέσει τη βάση για ένα διαφορετικό Σχέδιο περιφερειακής ανάπτυξης με βάση την πράσινη οικονομία, την κοινωνική συνοχή, την απασχόληση, την προστασία του περιβάλλοντος.
Για παίξει αυτό το ρόλο η αυτοδιοίκηση χρειάζεται όμως να αναγεννηθεί, να υπερβεί τις αγκυλώσεις και τις αδυναμίες της, να οργανωθεί σε δημοκρατική κι αποτελεσματική βάση, να επωφεληθεί από καλές πρακτικές και την υπάρχουσα ελληνική και ευρωπαϊκή εμπειρία, να αναβαθμίσει τις ικανότητες και δεξιότητες του ανθρώπινου δυναμικού της, να διαμορφώσει μια νέα στρατηγική. Αλλά και να έρθουν στο προσκήνιο νέα άτομα, νέες κοινωνικές δυνάμεις που θα συμπαρασύρουν και την αυτοδιοίκηση ως θεσμό.
Προτείνουμε δυο εμβληματικές πρωτοβουλίες για την περιφερειακή αυτοδιοίκηση:
(α) Δημιουργία μιας ανεξάρτητης επιτροπής αξιολόγησης των οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών επιπτώσεων του προγράμματος που προωθείται, ώστε να δημιουργηθεί πίεση για ουσιαστική αναδιαπραγμάτευση του σημερινού πλαισίου, με αλλαγή φιλοσοφίας και πολιτικών.
Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης θα πρέπει να τεθούν υπόψη ενός φόρουμ διαλόγου, όπου θα συμμετέχουν κυβερνητικοί αξιωματούχοι, αλλά και κοινωνικοί – επαγγελματικοί φορείς, εκπρόσωποι του ελληνικού κοινοβουλίου και των ευρωβουλευτών, ειδικοί επιστήμονες από την Ελλάδα κι άλλες χώρες και εκπρόσωποι των Περιφερειακών Συμβουλίων. Είναι σημαντικό, η όλη πρωτοβουλία αξιολόγησης να μην κινηθεί στα στενά πλαίσια μιας απλής επικαιροποίησης του Μνημονίου, αλλά να είναι συμβατή με το στόχο μας για ουσιαστική αναδιαπραγμάτευση, με αλλαγή φιλοσοφίας και πολιτικής.
Το φόρουμ θα συζητήσει αφού λάβει υπόψη τα αποτελέσματα της αξιολόγησης θα συζητήσει και θα προτείνει τις απαραίτητες επείγουσες αλλαγές στο “πρόγραμμα προσαρμογής” προκειμένου:
– να είναι συμβατό με τις ευρωπαϊκές αξίες και πολιτικές(πχ Στρατηγική Ευρώπη 2020, κοινωνική συνοχή, απασχόληση, κοινωνικός διάλογος, βιοποικιλότητα, προστασία από την κλιματική αλλαγή κα),
– να αντιμετωπιστούν μεταξύ άλλων οι σημαντικές αποκλίσεις μεταξύ τωνμακροοικονομικών προβλέψεων και των πραγματικών στοιχείων, συμπεριλαμβανομένων των συνεπειών του προγράμματος προσαρμογής στις πολιτικές υγείας, κοινωνικής συνοχής, απασχόλησης, δευτερογενών επιπτώσεων.
-να επιτευχθεί βιώσιμη δημοσιονομική εξυγίανση μέσω της αναζωογόνησης της οικονομίας (στο πλαίσιο μιας Πράσινης Στροφής της) και της επανένταξης στην οικονομική και κοινωνική δραστηριότητα των εκατομμυρίων ανέργων και ουσιαστικών μεταρρυθμίσεων πέρα από τη λογική του τρίπτυχου «περικοπές-ιδιωτικοποιήσεις-απορρύθμιση», που θα βελτιώσουν την αποτελεσματικότητα και οργάνωση της διοίκησης.
(β) Κάθε Περιφερειακό Συμβούλιο να αναλάβει καθοδηγητικό ρόλογια τη διαμόρφωση ενός εναλλακτικού σχεδίου διεξόδου από την κρίση ανά περιφέρεια που θα μπορούσε να συμβάλει στη συνέχεια σε ένα εθνικό σχέδιο διεξόδου από την κρίση.
Επαναπρογραμματισμός προτεραιοτήτων ΕΣΠΑ – προετοιμασία για την περίοδο 2014-2020
Ακόμη και τώρα, μπορούν να διατυπωθούν συγκεκριμένες προτάσεις για το πώς θα μπορούσε να αναθεωρηθεί η στόχευση και η εξειδίκευση των μη απορροφημένων κονδυλίων των Ευρωπαϊκών Διαρθρωτικών Ταμείων πριν η Προγραμματική Περίοδος 2007-2013 κλείσει, εισάγοντας οικονομικά μοντέλα έντασης εργασίας που θα φέρουν την αναζωογόνηση της οικονομίας, θα δημιουργήσουν με βιώσιμο τρόπο τοπικό πλούτο και θα είναι αποτελεσματικά στην άρση των αιτιών της κρίσης και όχι μόνο για την άμβλυνση των συνεπειών της.
Τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά κι Επενδυτικά Ταμεία είναι μια μεγάλη ευκαιρία (που τώρα κινδυνεύει να χαθεί), ειδικά για τις περιφέρειες σύγκλισης, όπως είναι οι ελληνικές περιφέρειες, για την επίτευξη των ευρωπαϊκών κλιματικών στόχων του «20/20/20», παράλληλα με την ανάπτυξη μιας νέας ισχυρής “πράσινης” βιομηχανικής βάσης και οικονομίας στην Ελλάδα και κατά συνέπεια οικονομικής πρωτοπορίας σε πράσινη κατεύθυνση στην Ευρώπη και σε όλη τη Μεσόγειο, στον τομέα των ολοκληρωμένων τεχνολογιών ενέργειας που βασίζονται σε περιφερειακά αποκεντρωμένα συστήματα ΑΠΕ, στην πράσινη οικονομία, στην κοινωνική οικονομία, στην οικολογική και κοινωνική καινοτομία, στην αποτελεσματική χρήση πρώτων υλών και ενέργειας, στο πρασίνισμα των υποδομών καθώς και στην βιο-οικονομία: αγροδιατροφή, υδατοκαλλιέργειες, μεταποίηση, γαστρονομία, φιλοξενία, τουρισμός.
Η Ελλάδα θα μπορούσε να είναι πρωτοπόρος στην επανεκκίνηση της ευρωμεσογειακής οικονομίας, με ενεργειακά έργα υποδομής της τρίτης βιομηχανικής επανάστασης (ενεργειακή απόδοση στον τομέα των κατασκευών, των έξυπνων δικτύων, την ανακαίνιση των κτιρίων, ολοκληρωμένων συστημάτων παραγωγής και αποθήκευσης ανανεώσιμων μορφών ενέργειας, βιώσιμων ιδιωτικών και δημόσιων έργων ηλεκτροκίνησης και υδρογονοκίνησης, κίνησης των πλοίων ακτοπλοϊκών, και όχι μόνο, συνδέσεων με ΑΠΕ, δημιουργίας σταθμών ανεφοδιασμού στα λιμάνια με ΑΠΕ κλπ), δημιουργώντας έτσι οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη και νέες θέσεις εργασίας σε περιφερειακό κυρίως επίπεδο.
Προκειμένου να δαπανώνται πόροι με αποτελεσματικό για την κοινωνική ανάπτυξη τρόπο και εντός των χρονικών περιορισμών που θέτει η ΕΕ, τα αδιάθετα κονδύλια των διαρθρωτικών ταμείων θα πρέπει να αναδιαμορφωθούν και να κατευθυνθούν σε κοινωνικές, περιβαλλοντικές και ενεργειακές υποδομές και πολιτικές.
Δεδομένου ότι ο χρόνος είναι ένας κρίσιμος παράγοντας, προτείνεται να ανακατευθυνθούν σημαντικοί πόροι των ευρωπαϊκών διαρθρωτικών ταμείων σε δράσεις που περιλαμβάνονται μέσα σε ένα συνεκτικό σχέδιο με ένα στρατηγικό όραμα για μια οικονομία με βάση την κοινωνική και περιβαλλοντική βιωσιμότητα.
Ενδυνάμωση της δημοκρατίας στο τοπικό και περιφερειακό επίπεδο
Η αποτυχία του παραδοσιακού πολιτικού συστήματος οδηγεί σε μεγάλο κενό που είτε θα καλυφθεί με ενδυνάμωση της δημοκρατίας, σε μια κατεύθυνση πιο αμεσοδημοκρατική και συμμετοχική κι αναβάθμιση του διαλόγου και του ρόλου των εκλεγμένων θεσμών (ευρωπαϊκό, εθνικό, περιφερειακά και δημοτικά συμβούλια) είτε θα οδηγήσει σε αυταρχικές λύσεις, πλήττοντας όσα με αγώνες και θυσίες κατέκτησαν οι κοινωνίες τις τελευταίες δεκαετίες. Οι Πράσινοι είμαστε πεισμένοι ότι ο μόνος επωφελής για τις κοινωνίες δρόμος είναι η ενίσχυση της δημοκρατίας και η μεγαλύτερη συμμετοχή των πολιτών στη λήψη των αποφάσεων που τους αφορούν.
Δεν γίνεται να αποφασίζονται με εντελώς πρόχειρο τρόπο τα πιο σημαντικά θέματα χωρίς κατάλληλη διαβούλευση μετά από ενημέρωση των φορέων και των πολιτών και χωρίς η αυτοδιοίκηση να καταλαμβάνει τον χώρο και τους πόρους που δικαιούται.
Είναι καθοριστικό θέμα το πώς θα διαμορφώνονται τα σχέδια περιφερειακής ανάπτυξης με συμμετοχικό τρόπο, με ουσιαστική συμμετοχή στο διάλογο των τοπικών φορέων, της κοινωνίας των πολιτών και της αυτοδιοίκησης, ώστε να διαμορφωθεί από την περιφέρεια προς το κέντρο το σχέδιο που θα πρέπει να συμφωνήσει και να υπογράψει η χώρα με την Κομισιόν (Σύμβαση Εταιρικής Σχέσης) για τις προτεραιότητες και τις κατευθύνσεις του ευρωπαϊκού προϋπολογισμού από τα 5 βασικά Διαρθρωτικά – Επενδυτικά Ευρωπαϊκά Ταμεία (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, Ταμείο Συνοχής, Ευρωπαϊκό Ταμείο Γεωργίας και Αγροτικής Ανάπτυξης, Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας κι Αλιείας, Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο).
Χρειάζεται να ανοίξει μια συστηματική διαβούλευση από τις Περιφέρειες και όχι μόνο μέσα στα Περιφερειακά Συμβούλια για:
– τα προβλήματα της αυτοδιοίκησης, την κατάρρευση των οικονομικών της αυτοδιοίκησης, την ανάγκη αλλαγών στον Καλλικράτη αλλά και αναδιοργάνωσης της αυτοδιοίκησης ώστε να καλύψει το κενό που αφήνει η κατάρρευση του κεντρικού κράτους και η διάλυση του κοινωνικού και παραγωγικού ιστού της χώρας
– αλλαγές κι αναδιοργάνωση της κάθε Περιφέρειας και της λειτουργίας της, ώστε να παίξει η περιφερειακή αυτοδιοίκηση τον ρόλο που της αντιστοιχεί στα θέματα του περιφερειακού σχεδιασμού προς όφελος των πολιτών και των τοπικών κοινωνιών
– πηγές ιδίων πόρων της Περιφέρειας ώστε να μην οδηγηθεί σε πλήρη χρεοκοπία τα επόμενα χρόνια (σήμερα οι ίδιοι πόροι των περιφερειών δεν ξεπερνούν το 1% του προϋπολογισμού τους συνήθως) αλλά και αναδιανομή προς όφελος των περιφερειών και της αυτοδιοίκησης των πόρων από την φορολογία που σήμερα διαχειρίζεται αποκλειστικά το κεντρικό κράτος
– εκπαίδευση προσωπικού της κάθε περιφέρειας (αξιοποίηση ευρωπαϊκής εμπειρίας, δικτύωση με άλλες περιφέρειες, άνοιγμα γραφείου στις Βρυξέλλες) και αναζήτηση τρόπων για συμπλήρωση των άθλιων πλέον αμοιβών του προσωπικού τους αλλά και αύξηση της αποτελεσματικότητάς του.
Προετοιμασία συγκεκριμένης πρότασης νομοθετικών αλλαγών, συμπεριλαμβανομένης και αλλαγής Συντάγματος για ουσιαστική θεσμοθέτηση της αποκέντρωσης, ιδιαίτερα σε θέματα χωροταξίας, οικονομικής πολιτικής, φορολογίας, διαχείρισης φυσικών πόρων. Χωρίς συνταγματικές αλλαγές, πολλά από αυτά που θέλουμε, θα παραμείνουν «κρατική υπόθεση» και, άρα, στα Υπουργεία ή στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση.
Μεταρρύθμιση του Καλλικράτη-θεσμικές και συνταγματικές αλλαγές
Εν όψει των αυτοδιοικητικών εκλογών, οι Οικολόγοι Πράσινοι επεξεργάζονται περαιτέρω και θα παρουσιάσουν μια συνεκτική πρόταση όχι μόνο για την μεταρρύθμιση του “Καλλικράτη” αλλά και για τις θεσμικές αλλαγές που απαιτούνται για την ενίσχυση της περιφερειακότητας της χώρας, του ρόλου της περιφερειακής και τοπικής αυτοδιοίκησης, της οργάνωσης και των πόρων της, καθώς και την συμμετοχή των πολιτών στη διαδικασία διαμόρφωσης και λήψης των αποφάσεων ώστε να εξελιχθεί το δημοκρατικό μας πολίτευμα προς ένα πιο συμμετοχικό και αποκεντρωμένο μοντέλο που θα αποτυπωθεί και σε μια ουσιαστική συνταγματική μεταρρύθμιση.
Σε αυτή την κατεύθυνση οι εκλεγμένοι πράσινοι αυτοδιοικητικοί θα αναλάβουν μια ολοκληρωμένη πρωτοβουλία διαλόγου με φορείς και επιστήμονες για την διαμόρφωση μιας πολιτικής πρότασης που θα ανοίξει τη δημόσια συζήτηση για μια από τις πιο αναγκαίες αλλά και ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις της χώρας.
Πράσινη οικονομία και βιο-οικονομία για διαφοροποίηση της περιφερειακής οικονομίας
H πράσινη οικονομία και η βιο-οικονομία (αγροδιατροφή, υδατοκαλλιέργειες, μεταποίηση, γαστρονομία, φιλοξενία, τουρισμός) ενταγμένες σε μια στρατηγική βιώσιμης περιφερειακής ανάπτυξης μπορεί να συνεισφέρουν στην σταδιακή μείωση της εξάρτησης από εισαγωγές και χρήση ορυκτών καυσίμων, στον περιορισμό της απώλειας βιοποικιλότητας και της σπατάλης νερού, στην διατήρηση της γονιμότητας του εδάφους καθώς και στην προστασία του κλίματος αξιοποιώντας την προσέγγιση του οικοσυστήματος αλλά και να συνεισφέρει στην αντιμετώπιση με καινοτόμο τρόπο προβλημάτων κοινωνικής συνοχής και απασχόλησης.
Οι περιφερειακές οικονομίες και οι περιφέρειες μπορεί να παίξουν σημαντικό ρόλο στην προώθηση της πράσινης οικονομίας και της βιο-οικονομίας αλλά μπορεί και να επωφεληθούν από την βιώσιμη μετάβαση προς την βιο-οικονομία και την πράσινη οικονομία, εφόσον υπάρξουν προσεχτικά σχεδιασμένες περιφερειακές στρατηγικές μεταστροφής.
Η βιο-οικονομία και η πράσινη οικονομία δίνουν άλλες δυνατότητες στις περιφέρειες μια και μπορεί να στηριχθούν σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και να αναπτύξουν οικονομικές δραστηριότητες που βασίζονται σε τοπικά/περιφερειακά διαθέσιμους πόρους, πρώτες ύλες τοπικά διαθέσιμες κι αξιοποιήσιμες (πχ γεωργικά ή δασικά υπολείμματα, βιολογικές πρώτες ύλες για βιομηχανικά προϊόντα όπως φυσικά χρώματα, βιο-χημικά, βιο-πλαστικά κα). Μπορούν, επίσης, να αναπτύξουν την παραγωγή προϊόντων βασισμένες όχι πλέον σε βαριές βιομηχανίες αλλά σε μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, σε κοινωνικούς συνεταιρισμούς, χωρίς να εξαρτώνται καθοριστικά από μη ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, μη ανανεώσιμες πρώτες ύλες ή ορυκτά καύσιμα.
Η προετοιμασία των Οικολόγων Πράσινων για τις περιφερειακές και δημοτικές εκλογές
(α) Περιφερειακές εκλογές
Με δεδομένο ότι η Περιφερειακή πολιτική προσφέρει μοναδικές ευκαιρίες να βρουν εφαρμογή και να γίνουν γνωστές οι Πράσινες θέσεις, πρέπει να έχουμε διακριτή πράσινη παρουσία σε όλες τις περιφέρειες, με καλά στελεχωμένα και ανοικτά ψηφοδέλτια και με καλά προετοιμασμένους υποψήφιους, άνδρες και γυναίκες, ώστε να εκλέξουμε τουλάχιστον ένα Περιφερειακό Σύμβουλο σε κάθε Περιφέρεια και περισσότερους πράσινους περιφερειακούς συμβούλους όπου αυτό είναι δυνατό και να αναδείξουμε ολοκληρωμένα προγράμματα περιφερειακής ανάπτυξης με πυλώνες Βιωσιμότητα, Κοινωνική Συνοχή, Απασχόληση, Πράσινη Οικονομία, προστασία περιβάλλοντος.
Σε ορισμένες περιοχές είμαστε σε θέση να προβάλουμε και να αναδείξουμε ένα ολοκληρωμένο πράσινο πρόγραμμα διακυβέρνησης της περιφέρειας, εφόσον θα είχαμε την υποστήριξη της πλειοψηφίας του εκλογικού σώματος, αλλά ακόμα και από τη θέση της αντιπολίτευσης.
Καλά προετοιμασμένες, στελεχωμένες και δυναμικές καμπάνιες για τις ευρωεκλογές και τις περιφερειακές εκλογές θα αλληλο-υποστηρίξουν τους εκλογικούς στόχους και θα ανεβάσουν συνολικά τα αποτελέσματα και στις ευρωεκλογές και τις περιφερειακές εκλογές. Επομένως πρέπει να αναληφθούν εγκαίρως πρωτοβουλίες και στο θέμα των περιφερειακών εκλογών ώστε να πετύχουμε το 2014 καλύτερες επιδόσεις σε όλη την χώρα, σε όλες τις περιφέρειες. Στόχος μας θα πρέπει να είναι η εκλογή πολύ περισσότερων πράσινων συμβούλων σε περιφερειακά και δημοτικά συμβούλια.
Η ταυτόχρονη διεξαγωγή ευρωεκλογών και αυτοδιοικητικών ευρωεκλογών, επιτρέπει σε υποψήφιους ευρωβουλευτές μας να συμμετέχουν παράλληλα και σε δημοτικά ή περιφερειακά ψηφοδέλτια. Παράλληλα όμως δημιουργεί υψηλότερες οργανωτικές, πολιτικές και οικονομικές απαιτήσεις για μια σειρά θέματα.
Τα υπάρχοντα σήμερα πράσινα περιφερειακά σχήματα θα πρέπει να οριστικοποιήσουν εγκαίρως τις επιλογές τους, τη στρατηγική και τη στελέχωση της καμπάνιας και των ψηφοδελτίων τους, καλύτερα το αργότερο μέχρι τον Οκτώβριο 2013 ώστε να ξεκινήσουν εγκαίρως τις καμπάνιες τους. Σε περιοχές όπου δεν έχουμε εκλεγμένο περιφερειακό σύμβουλο και δεν υπάρχουν περιφερειακά σχήματα, οι διαδικασίες πρέπει να έχουν οριστικοποιηθεί μέχρι τον Δεκέμβριο 2013.
Στο πλαίσιο αυτό θα χρειαστεί να ξεκινήσουμε πολύ νωρίς τη συγκρότηση των ψηφοδελτίων, ακόμη κι αν δεν είμαστε σε θέση να ξέρουμε τις τελικές κυβερνητικές αποφάσεις για το εκλογικό σύστημα και τις προϋποθέσεις των υποψηφιοτήτων.
Ιδιαίτερη έμφαση θα πρέπει να δοθεί και σε εκείνες τις περιοχές όπου δεν υπάρχουν σήμερα πράσινα περιφερειακά σχήματα, ώστε με τη βοήθεια μελών και φίλων να δημιουργηθούν πετυχημένα σχήματα και να μπορέσουν να έχουν πετυχημένη παρέμβαση στις περιφερειακές εκλογές.
(β) Δημοτικές εκλογές
Ενώ στις περιφερειακές εκλογές είναι σχεδόν μονόδρομος η παρουσίαση στις περισσότερες περιφέρειες πράσινων σχημάτων με στόχο την εκπροσώπηση σε κάθε μια από τις 13 Περιφέρειες και την ανάδειξη όσο το δυνατόν περισσότερων πράσινων περιφερειακών συμβούλων αλλά και να αναδείξουμε ολοκληρωμένα πράσινα προγράμματα, στις δημοτικές εκλογές μπορεί να υπάρξουν διαφορετικές επιλογές από τα δημοτικά σχήματα στα οποία θα συμμετάσχουμε:
(α) Για ορισμένες πόλεις θα είναι απαραίτητο να αναδειχθούν με την ενεργή συμμετοχή μας ευρύτερα σχήματα πλειοψηφίας σε προγραμματική βάση που θα προωθήσουν ένα πρόγραμμα αλλαγών ώστε η τοπική αυτοδιοίκηση να παίξει σημαντικό ρόλο στην κοινωνική συνοχή και αλληλεγγύη, στην οικολογική αναζωογόνηση των αστικών περιοχών με έμφαση στις υποβαθμισμένες ζώνες, στις περιοχές με μεγάλη ανεργία ή κοινωνικά αποκλεισμένους. Σε αυτές τις περιπτώσεις η διασφάλιση της υλοποίησης προγραμματικών δεσμεύσεων πρέπει να επιτευχθεί και με εκλογή σημαντικού αριθμού πράσινων δημοτικών συμβούλων, και να μην μείνουμε μόνο στο επίπεδο της συμμετοχής μας στην διατύπωση εκλογικών προτάσεων και προγραμμάτων. Στόχος μας αυτή τη φορά όχι μόνο να υπάρξει κάποια πράσινη δημοτική αρχή σε κάποια μικρή περιοχή αλλά να συμμετάσχουμε ενεργά, όπου είναι εφικτό σε πλειοψηφίες με πράσινα – κοινωνικά προγράμματα σε σημαντικές πόλεις της χώρας.
(β) Όπου δεν είναι εφικτή η διαμόρφωση σε πιο πράσινη αλλά ευρύτερη προγραμματική βάση δημοτικών σχημάτων που μπορεί να διεκδικήσουν και την πλειοψηφία, στόχος θα πρέπει να είναι η εκλογή δυναμικών συμβούλων που θα αναδείξουν πράσινες πολιτικές σε τοπικό επίπεδο και θα λειτουργήσουν καταλυτικά, ακόμα και από τη θέση της μειοψηφίας και της αντιπολίτευσης σε ευρύτερες κοινωνικές συμμαχίες που θα πιέσουν για αλλαγές.
Θα πρέπει να δούμε με οργανωμένο και συστηματικό τρόπο το σε ποιες περιοχές μπορεί να υπάρξουν είτε πράσινα δημοτικά σχήματα είτε ευρύτερα σχήματα με έντονη όμως την πράσινη ταυτότητα ώστε να βοηθήσουμε με σεβασμό στην αυτονομία των αυτοδιοικητικών σχημάτων αλλά με αποφυγή των προσωπικών στρατηγικών ή αντιφατικών ή και τυχοδιωκτικών κινήσεων στο όνομα των πράσινων.
Οι ΟΠ μπορούν να βοηθήσουν πολλαπλά, για την επιτυχία των περιφερειακών και δημοτικών σχημάτων στις εκλογές ιδιαίτερα με εκπαίδευση στελεχών σε θέματα περιεχομένου, οργάνωσης εκλογικής καμπάνιας, παρουσίας στα ΜΜΕ αλλά και της στήριξης ανταλλαγής καλών πρακτικών και εμπειριών μεταξύ πράσινων αυτοδιοικητικών από την Ελλάδα και τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες και την προώθηση συνεκτικών πράσινων προγραμμάτων.