Ανθρωπογενές Περιβάλλον
Χωροταξία- πολεοδομία
Το μεγαλύτερο πολεοδομικό πρόβλημα είναι η διάσπαρτη και χαοτική δόμηση. Απειλεί το περιβάλλον και την ασφάλεια των κατοίκων της χώρας.
Έχει γίνει συνείδηση πολλών πολιτών, μετά και τις καταστροφές στο Μάτι, ότι είναι παράλογο να αφήνουμε να δημιουργούνται δεκάδες και εκατοντάδες δαιδαλώδεις οικισμοί – «νέα Μάτια» σε εκτός σχεδίου περιοχές, εθισμένοι σε ανομίες και κακοδαιμονίες του παρελθόντος.
Η ύπαιθρος χώρα, κυρίως σε τουριστικές περιοχές, οικοδομείται χωρίς πολεοδομικό σχέδιο, άναρχα, χωρίς δρόμους και υποδομές με πολλαπλές συνέπειες στο περιβάλλον και τους πολίτες (περιβαλλοντικές, λειτουργικές, οικονομικές και ασφάλειας).
Εάν μετά την εμπειρία από την τραγωδία στο Μάτι με τους 100 νεκρούς, που στο μεγαλύτερο μέρος της οφείλεται στους αδιέξοδους στενούς δρόμους χωρίς πρόσβαση προς τη θάλασσα ή άλλα σημεία διαφυγής, δεν αλλάξουμε κάτι σε αυτό το πολεοδομικό χάος, πότε θα το αλλάξουμε;
Η άναρχη δόμηση χωρίς σχέδιο είναι ασύμβατη με τη βιωσιμότητα και την προστασία περιβάλλοντος.
Τα προβλήματα της εκτός σχεδίου δόμησης και της εξ’ αυτής διασποράς της δόμησης στην ύπαιθρο είναι πολλά. Διαμορφώνονται οικισμοί χωρίς κανόνες, χωρίς υποδομές αντίθετα σε κάθε πολεοδομική μεθοδολογία και λογική. Οι κάτοικοι αυτών των χαοτικών οικισμών στερούνται των πλεονεκτημάτων που προσφέρουν ο αστικός σχεδιασμός και οι κοινόχρηστοι χώροι ενός πολεοδομικού σχεδίου.
Πολύ σημαντικό ζήτημα για τους εκατοντάδες οικισμούς χωρίς σχέδιο είναι η τρωτότητα και οι επικίνδυνες καταστάσεις πυρκαγιών των τελευταίων ετών, γιατί δεν υπάρχουν οδεύσεις διαφυγής προς τη θάλασσα ή άλλους ανοιχτούς και ασφαλείς κοινόχρηστους χώρους.
Οι Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ προτείνουμε: Τη σταδιακή αντικατάσταση της εκτός σχεδίου δόμησης με ένα εθνικό σχέδιο που θα δημιουργηθεί με την συμμετοχή των Περιφερειών και των Δήμων. Αυτό το σχέδιο δεν θα είναι μία οριζόντια λύση για όλη τη χώρα, θα εναρμονίζεται με το εθνικό χωροταξικό σχέδιο και τα τοπικά περιβαλλοντικά και παραγωγικά δεδομένα.
Βιώσιμες Χρήσεις Γης & Οικολογική Χωροταξία
Από τη σκοπιά της βιώσιμης οπτικής των χρήσεων γης, οι Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ προχωράμε σε έναν οικολογικό προγραμματισμό και σχεδιασμό της χώρας. Η «οικολογική χωροταξία» περιλαμβάνει την χωροταξία των πόρων, των κοινοτήτων, των ανθρωπογενών παρεμβάσεων και τη διαχείριση των οικιστικών του συνόλων – αστικών και μη αστικών- ακολουθώντας τους βιο-φυσικούς κανόνες και τα βιώσιμα πολιτισμικά χαρακτηριστικά του ανθρώπινου πληθυσμού.
Θεωρούμε επείγουσα και αναγκαία τη διάρθρωση πολιτικών που στοχεύουν σε έναν αυτό-βιώσιμο οικιστικό χώρο μηδενικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί κυρίως μέσω της μέγιστης δυνατής μείωσης της ζήτησης πόρων-ενέργειας και των αποβλήτων που παράγει. Πως; Με την
– Aναβάθμιση του οικολογικού και κατ’ επέκταση του ενεργειακού ισοζυγίου του υπάρχοντος κτιριακού δυναμικού, υποστήριξη εφαρμογών για «πράσινα δώματα», υποστήριξη οικολογικών τεχνολογιών κ.λπ.
– Προοδευτική μετατροπή των οχημάτων ιδιοκτησίας του δημοσίου, από βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα σε ηλεκτροκινούμενα.
– Οργάνωση διαδρομών αποκλειστικής κυκλοφορίας συλλογικών, οικολογικών μέσων μεταφοράς, αυτοκίνησης, ποδηλατοδρόμων, πεζοδρόμων και ενός περιφερειακού δικτύου σημείων στάθμευσης.
– Πεζοδρόμηση του κέντρου και δημιουργία δικτύου πεζοδρόμων μεταξύ των σημαντικότερων σημείων δημόσιου ενδιαφέροντος και των περιοχών μεταξύ τους.
-Αποκέντρωση της κυκλοφορίας των οχημάτων, δημιουργία περιφερειακών κυκλοφοριακών αρτηριών, ανάπτυξη σταθμών στάθμευσης πέριξ των αστικών κέντρων.
– Έμφαση στην αποκλειστική κυκλοφορία δημοτικών, οικολογικών, μέσων μεταφοράς στο κέντρο του οικιστικού χώρου.
-Ανάπτυξη μεταφορών εμπορευμάτων σε συγκεκριμένες ώρες και με πράσινα, μικρά, ευέλικτα μέσα μεταφοράς.- Δημιουργία δικτύου κυκλοφορίας ΑΜΕΑ σε όλη την έκταση του οικιστικού χώρου.
– Προοδευτική μετάλλαξη του τοπικού παραγωγικού- καταναλωτικού κύκλου στα πλαίσια των αρχών της «κατανάλωσης εγγύτητας».
Πράσινες πόλεις ενάντια στην κλιματική κρίση
Η κλιματική κρίση επιβάλλει μεγάλες αλλαγές στην Αθήνα και σε άλλες πυκνοδομημένες πόλεις της Ελλάδας.
Το πράσινο γενικά αποτελεί ένα πολύ μικρό μέρος της επιφάνειας των μεγάλων αστικών κέντρων της χώρας. , Η Αθήνα έχει το λιγότερο πράσινο ανά κάτοικο σχεδόν από όλες τις πρωτεύουσες της Ευρώπης.
Ο όγκος και η μάζα των κτηρίων από μπετόν αρμέ είναι ένας τεράστιος συσσωρευτής θερμότητας, ότι χειρότερο για την επιβίωση στο κέντρο της πόλης τα καλοκαίρια.
Το φαινόμενο αυτό θα αυξάνεται με την προβλεπόμενη αύξηση της θερμοκρασίας της γης και σύμφωνα με τους ειδικούς η αύξηση αυτή θα είναι πολλαπλάσια στις πυκνοδομημένες αστικές περιοχές.
Οι ειδικοί αναφέρουν ότι όταν έχουμε αύξηση της της θερμοκρασίας (+1,5 βαθμούς C ) στα πυκνοδομημένα σημεία των πόλεων θα έχουμε (+ 5,0 βαθμούς C ).
Οι Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ προτείνουμε σχέδια αναπλάσεων στα κέντρα των πόλεων αυξάνοντας (υπερδιπλασιάζοντας σε μερικές περιπτώσεις) το πράσινο με ανασχεδιασμό και μέσο- μακροπρόθεσμο πρόγραμμα.
Απαιτείται ένα τολμηρό σχέδιο και μελετημένες επεμβάσεις σε ευρύτερες περιοχές πολλών οικοδομικών τετραγώνων. Στο σχέδιο αυτό προφανώς θα προβλέπονται και κατεδαφίσεις κτηρίων. Χρειάζονται άλλοι όροι δόμησης, ώστε κάθε προβληματική πόλη, όταν τα κτίρια γεράσουν, να μην δομηθεί με τους ίδιους όρους του παρελθόντος.
Προγραμματικό Συνέδριο 02/2022