Μεταφορές – Βιώσιμη κινητικότητα
Εάν μετατοπίζονταν η μισή ποσότητα των εμπορευμάτων που μεταφέρονται σήμερα οδικά, στο σιδηρόδρομο και τη ναυτιλία, θα πετυχαίναμε ως χώρα συνολική μείωση 38% σε κατανάλωση ενέργειας και παραγωγή εκπομπών CO2.
Ο τομέας των μεταφορών στη χώρα μας έχει υποστεί τις συνέπειες των οικονομικών στρεβλώσεων. Ο μεταπρατικός χαρακτήρας της οικονομίας, ο υπερ-συγκεντρωτισμός δραστηριοτήτων και πληθυσμού στην Αθήνα και τα άλλα αστικά κέντρα και γενικά η έλλειψη ουσιαστικής εφαρμογής πολιτικής ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ από τις κυβερνήσεις, οδήγησαν σε ένα υπερβολικά ενεργοβόρο σύστημα μεταφορών. Το αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι ο μεταφορικός όγκος να αφήνει βαρύ ενεργειακό και περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και στην επιλογή και υλοποίηση των αντίστοιχων υποδομών, όπου χωρίς σοβαρή αιτιολόγηση δίνεται έμφαση στο οδικό και αεροπορικό δίκτυο με συνακόλουθο παραμερισμό του σιδηροδρόμου, της ακτοπλοΐας και ακόμα περισσότερο των διατοπικών μεταφορών.
Μετακινήσεις επιβατών. Ότι συμβαίνει στις εμπορευματικές μεταφορές, αποτυπώνεται και στις επιβατικές μετακινήσεις. Στα μεγάλα αστικά κέντρα, η κάλυψη των μετακινήσεων με μέσα μαζικής συγκοινωνίας, υστερεί πολύ συγκριτικά με τα αντίστοιχα του μέσου όρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ πολύ μεγαλύτερη απόκλιση παρατηρείται στη χρήση εναλλακτικών μέσων (ποδηλασία, πεζή μετακίνηση).
Ανάλογη είναι η κατάσταση στις προαστιακές και περιφερειακές μετακινήσεις. Το απενεργοποιημένο τα τελευταία χρόνια σιδηροδρομικό δίκτυο θα μπορούσε να συμβάλει καθοριστικά στην κάλυψη των αναγκών. Έχει μεγάλα περιθώρια βελτιώσεων και πολύ καλές προοπτικές, αφού στο μεγαλύτερο μέρος του παραμένει με τη μορφή που είχε της αρχές του 20ου αιώνα! Η χώρα παραμένει ουραγός στην κάλυψη των προαστιακών και περιφερειακών συνδέσεων και το τρένο καταλαμβάνει πολύ μικρό μερίδιο, τόσο στην επιβατική, όσο και στην εμπορευματική κίνηση.
Βιώσιμη κινητικότητα στην πράξη με τις προτάσεις των Οικολόγων ΠΡΑΣΙΝΩΝ
Πολύπλευρος πολιτικός επανασχεδιασμός μετρήσιμοι στόχοι, χρονοδιαγράμματα, σωστή διαχείριση των υποδομών και ταυτόχρονα βελτίωση της κινητικότητας.
Με κριτήρια την εξοικονόμηση ενέργειας και την κατάλληλη διασύνδεση πόλεων και περιοχών για εξυπηρέτηση πολιτών και εμπορευμάτων
Οι βασικές οικολογικές επιλογές είναι:
- Ο μεγάλος όγκος εμπορευμάτων να μεταφέρεται με πλοία και σιδηροδρομικά.
- Οι μετακινήσεις μέσα στις πόλεις να γίνονται με έμφαση στην ανάπτυξη ποδηλατοδρόμων και πράσινων μαζικών μέσων μεταφοράς. Επιβάλλεται να αλλάξουμε πολιτικές, ατομικές συνήθειες και τις πόλεις μας.
- Η σύντομη κατάργηση της χρήσης του πετρελαίου και του υγραερίου στις μετακινήσεις μέσα στις πόλεις και σταδιακά σε όλα τα μέσα μεταφοράς.
Ο εθνικός σχεδιασμός βιώσιμης κινητικότητας προσδιορίζει:
– Τις ανάγκες για ιεράρχηση υποδομών, εξοπλισμού και χρηματοδοτήσεων σε χερσαίες θαλάσσιες και αεροπορικές (αστικές, προαστιακές, περιφερειακές, υπεραστικές, διεθνείς) μετακινήσεις,
– Τη συνολική παραγωγικότητα του τομέα (εξοικονόμηση ενέργειας, συχνότητες κ.λπ.), ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες και ανάγκες των περιοχών,
-Τον ορθολογισμό, ώστε πέρα από τις ακτινωτές συνδέσεις, να διασφαλίζεται και η περιφερειακή κάλυψη,
– Την τιμολόγηση, με κριτήρια που θα διασφαλίζουν την προτεραιότητα στα συγκοινωνιακά μέσα,
– Τη συμμετοχή της κοινωνίας σε τοπικό επίπεδο.
Οι μετακινήσεις στις πόλεις μας. Οι πόλεις έρχονται σήμερα αντιμέτωπες με την κλιματική κρίση. Οι πόλεις παράγουν μεγάλα ποσά ρύπων, ενώ ταυτόχρονα χρειάζεται να γίνουν ανθεκτικές και φιλικές στο πολίτη. Η βιώσιμη κινητικότητα είναι μια ουσιαστική δράση για το κλίμα και τις πόλεις. Αυτό σημαίνει μείωση των μετακινήσεων με ΙΧ, επιλογή μη ρυπογόνων μέσων μεταφοράς και απόδοση αστικού χώρου στον πεζό και στο ποδήλατο. Ταυτόχρονα είναι αναγκαίο να σχεδιαστούν νέου τύπου «υβριδικά» μέσα μαζικής μεταφοράς, από ελληνικές επιχειρήσεις, που θα υιοθετηθούν από όλους ώστε να ενισχυθεί και ο τομέας της πράσινης αυτοκινητοβιομηχανίας της χώρας.
Δημιουργούμε Σχέδια Βιώσιμης Αστικής κινητικότητας ΣΒΑΚ Συνδέουμε όλους τους Δήμους με το κέντρο.
Η βιώσιμη κινητικότητα αποτελεί μοχλό για τη βιώσιμη αστική ανάπλαση. Δημιουργούμε πολιτικές και δράσεις που θα προωθούν τη μη ρυπογόνα μετακίνηση και φιλικές στο περιβάλλον δημόσιες μεταφορές.
Προγραμματικό Συνέδριο 02/2022