Οι προτάσεις των Οικολόγων ΠΡΑΣΙΝΩΝ για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του κορονοϊού και την ενίσχυση της ανθεκτικότητας της Ελλάδας
Οι Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ θεωρούμε ότι η αντιμετώπιση της υγειονομικής κρίσης θα πρέπει να γίνει με αλληλεγγύη και με ένα Σχέδιο για την επόμενη ημέρα, με μέτρα ενίσχυσης της ανθεκτικότητας της κοινωνίας και της οικονομίας, στην κατεύθυνση του «GREEN NEW DEAL»- ΝΕΑ ΠΡΑΣΙΝΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ, την αρχική πρόταση του Ευρωπαϊκού Πράσινου Κόμματος την οποία έχει προσεταιριστεί η ΕΕ ως επίσημη πολιτική της ΕΕ[1].
Δεν είμαστε ικανοποιημένοι από τη συμβολή της ΕΕ στην αντιμετώπιση της υγειονομικής και οικονομικής κρίσης και την άρνησή της για έκδοση ευρωομολόγου. Εκτιμούμε ότι με τις αποφάσεις που πάρθηκαν υπάρχει ο κίνδυνος να βρεθούμε μπροστά σε νέα μνημόνια.
Οι Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ προτείνουμε μια σειρά άμεσων μέτρων και στοχευμένων δράσεων με μεγάλη προστιθέμενη αξία. Ορισμένα μάλιστα δεν απαιτούν κονδύλια αλλά πολιτικές για βελτιώσεις και αναδιαρθρώσεις.
Πρώτον η στήριξη της υγείας των πολιτών με πλήρωση των οργανικών θέσεων του προσωπικού στα νοσοκομεία αλλά και του απαιτούμενου εξοπλισμού. Ειδικά οι Μονάδες Εντατικής Θεραπείας θα πρέπει να αυξηθούν ιδιαίτερα μετά την εκτίμηση ότι θα έχουμε συχνά και στο μέλλον τέτοιες επιδημίες. Μετά την εμπειρία του κορονοϊού θα πρέπει να αλλάξουμε προτεραιότητες για τη στήριξη της πρόληψης, της πρωτοβάθμιας φροντίδας και τις έκτακτες καταστάσεις.
Δεύτερον στήριξη των φτωχών πολιτών και των εργαζομένων, εκείνων μάλιστα που δεν μπορούν θα έχουν οικονομικά αποθέματα.
Τρίτον στήριξη του πρωτογενή τομέα και των επιχειρήσεων κυρίως στον τομέα της παραγωγής με παρεμβάσεις και συγκεκριμένα μέτρα. Να στηριχθεί ο πρωτογενής τομέας και όλες οι επιχειρήσεις με προτεραιότητα εκείνες που παράγουν εγχώρια τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης.
Αυτά θα πρέπει να είναι τα πρώτα βήματα. Θα πρέπει να αξιοποιήσουμε όλα τα οικονομικά μέσα που διαθέτουμε και να αναπροσανατολίσουμε τους δικούς μας οικονομικούς πόρους αλλάζοντας και τον Κρατικό προϋπολογισμό.
Ο οδικός χάρτης που προτείνουν οι Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ αφορά την οικονομική ανάκαμψη με ταυτόχρονο επαναπροσανατολισμό της ελληνικής οικονομίας.
Οι Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ πιστεύουμε ότι τώρα δίνεται η ευκαιρία να δρομολογηθούν αλλαγές και για τις διαρθρωτικές αδυναμίες που υπάρχουν στην ελληνική οικονομία. Εκτιμούμε ότι οι αγορές δεν μπορούν να λύσουν θέματα και προβλήματα διαρθρωτικού χαρακτήρα. Απαιτείται κρατική παρέμβαση και Σχέδιο Βιώσιμης Παραγωγικής Ανασυγκρότησης.
Αφετηριακό σημείο για εμάς αποτελεί ότι τα όποια μέτρα, πέραν την συνεισφοράς τους στην απασχόληση, στην επιχειρηματικότητα και στην οικονομία θα πρέπει να εκτιμώνται και ως συνεισφορά στη μείωση του κόστους της κλιματικής αλλαγής, που έχει εκτιμηθεί από την Τράπεζα της Ελλάδος σε 500-700 δις έως το 2100[2].
Για το λόγο αυτό προτείνουμε πολιτικές που έχουν περιβαλλοντική συνεισφορά, εναρμονίζονται με δράσεις έντασης εργασίας, προωθούν την κυκλική οικονομία και μεριμνούν για την προστασία των φυσικών πόρων.
Υποστηρίζουμε ότι οι πολιτικές δυνάμεις οφείλουν να δεχτούν από κοινού το γεγονός ότι μέτρα με περιβαλλοντική συνεισφορά προωθούν και δεν εμποδίζουν τις προσπάθειες παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας. Για τους Οικολόγους ΠΡΑΣΙΝΟΥΣ δεν ισχύει η κρατούσα λογική ότι θα πρέπει να γίνει πρώτα η «ανάπτυξη» και μετά η προστασία του περιβάλλοντος.
Ειδικότερα, προτείνουμε όχι μόνο άμεσα μέτρα οριζόντιου χαρακτήρα αλλά και μέτρα που έχουν μεγάλη προστιθέμενη αξία στις τοπικές κοινωνίες, και τα οποία σχετίζονται άμεσα με το επιθυμητό αναπτυξιακό πρότυπο της χώρας.
Θεωρούμε ότι υπάρχει μεγάλη προστιθέμενη αξία από έργα ενταγμένα στη λογική οικοδόμησης οικονομίας και κοινωνικών δομών βιωσιμότητας με ειδικές προβλέψεις για την επιχειρηματικότητα και την προώθηση της κυκλικής οικονομίας. Θεωρούμε ότι υπάρχουν δυνατότητες για πολλά καινοτόμα μεγάλα σχέδια, όχι μόνο οριζόντια αλλά και διασπαρμένα σε τοπικό επίπεδο, που με τη συμβολή της κυκλικής οικονομίας μπορούν να γίνουν, τα οποία ταυτόχρονα θα προωθούν και το στόχο της προσαρμοστικότητας στην κλιματική κρίση.
Δεν μηδενίζουμε τα μέτρα που ήδη έχουν παρθεί. Υποστηρίζουμε ότι θα πρέπει να ενταχθούν στην πολιτική αναπροσανατολισμού της ελληνικής οικονομίας. Τα εξαγγελθέντα μέτρα είναι αποσπασματικά και ανεπαρκή. Δεν καλύπτουν αποτελεσματικά την έκταση των προβλημάτων που υπάρχουν. Δεν καλύπτουν ακόμη και ευαίσθητες κατηγορίες πολιτών. Συνοδεύονται από παρεμβάσεις που θίγουν εργαζομένους στον ιδιωτικό τομέα. Και, τέλος, δεν είναι προσανατολισμένα σε μια κατεύθυνση ενίσχυσης της ανθεκτικότητας της κοινωνίας και της οικονομίας.
Τώρα είναι η ώρα να ωθήσουμε σε έναν αναπροσανατολισμό κάθε επιχείρησης, της αυτοδιοίκησης, κάθε παραγωγού και της οικονομίας προς μια κατεύθυνση ανασυγκρότησης αλλά και ταυτόχρονης μείωσης του ενεργειακού ή περιβαλλοντικού αποτυπώματος.
Το κόστος των προγραμματισμένων παρεμβάσεων μπορεί να πολλαπλασιαστεί πέραν του 1% του ΑΕΠ που έχει εξαγγελθεί και να προσεγγίσει ανάλογα προγράμματα άλλων χωρών της ΕΕ που ανέρχονται σε εικοσαπλάσια μεγέθη. Οι Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ πιστεύουμε ότι θα πρέπει να αξιοποιηθούν συνδυασμένα οι παρακάτω δυνατότητες:
- Οι δημοσιονομικοί στόχοι και τα πλεονάσματα δεν ισχύουν για το 2020 και αυτό αποτελεί μεγάλη ευκαιρία.
- Σημαντικά κονδύλια που υπάρχουν στα υπουργεία Απασχόλησης, Περιβάλλοντος, Γεωργίας, Εσωτερικών, Πολιτισμού, Ανάπτυξης που θα πρέπει να συνδυαστούν όχι μόνο με στοχευμένες περιβαλλοντικές πολιτικές αλλά και για να συμβάλουν στην άμβλυνση σημαντικών δομικών-διαρθρωτικών προβλημάτων, όπως στην τυποποίηση, πιστοποίηση, εξαγωγές, τουρισμό, αύξηση ρευστότητας στην αγορά, διείσδυση της κυκλικής οικονομίας.
- Συμμετέχουμε, λόγω της κρίσης, στο QE και μπορούμε να εξασφαλίσουμε πρόσθετη ρευστότητα.
- Η ΕΕ, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, το ΕΣΠΑ, δίνουν ήδη επιπλέον ποσά για εγγυήσεις και πρόσθετα χρηματοδοτικά εργαλεία που πρέπει να αξιοποιηθούν.
- Να γίνει η αξιοποίηση του αποθέματος (το λεγόμενο μαξιλάρι και για το μέρος που προέρχεται από την προηγούμενη υπερφορολόγηση), ως επιστροφή στις επιχειρήσεις και στους εργαζόμενους ώστε να ενταχθεί στο γενικότερο πρόγραμμα αναπροσανατολισμού της οικονομίας.
Οι Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ πιστεύουμε ότι χρειάζονται μέτρα τόνωσης της ρευστότητας και ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, με εγγυημένα από το κράτος δάνεια και επιδοτήσεις, που να περιλαμβάνουν και κατευθύνσεις
(α) για αναδιάρθρωση της παραγωγής στην κατεύθυνση της τυποποίησης, των νέων τεχνολογιών και των εξαγωγών,
(β) για τη μείωση του περιβαλλοντικού ή ενεργειακού αποτυπώματος των επιχειρήσεων (εξοικονόμηση ενέργειας, συμμετοχή στην ανακύκλωση, κλπ).
Για τους Οικολόγους ΠΡΑΣΙΝΟΥΣ το νερό, η τροφή, η υγεία και το περιβάλλον είναι οι βασικές προτεραιότητες στις οποίες θα πρέπει να αναπροσαρμοστούν όχι μόνο οι οικονομικές δραστηριότητες αλλά και τα προγράμματα της εκπαίδευσης.
Ειδικότερα μέτρα και κατευθύνσεις που προτείνουμε:
Απασχόληση, περιβάλλον, ενέργεια
Θεωρούμε θετική αλλά ανεπαρκή την κατεύθυνση της νέας ΚΥΑ[3] (ΚΥΑ 0.1503/27.03.2020 (Β’ 1256)) για προώθηση της απασχόλησης οκτάμηνης διάρκειας μέσω Προγραμμάτων Κοινωφελούς Χαρακτήρα, για 36.500 άτομα.
Προτείνουμε, στα πλαίσια του ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟΥ ΑΝΑΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ μια αντίστοιχη δέσμη άμεσων μέτρων, μακροχρόνιας διάρκειας έως τριών ετών. Τα αποτελέσματα αυτών των μέτρων θα πρέπει να είναι ενταγμένα στο σχεδιασμό και προγραμματισμό για την κλιματική κρίση.
Τα μέτρα που προτείνουμε είναι τα εξής:
- μετάβαση στην κυκλική οικονομία, τριετούς διάρκειας, που να περιλαμβάνει και ρητές δράσεις και αντίστοιχα κονδύλια για δράσεις σε ανακύκλωση συσκευασιών, εισαγωγή καφέ κάδου και κομπόστ, κλαδέματα αστικού πρασίνου- κλαδέματα γεωργίας (για κομπόστ ή ενεργειακή αξιοποίηση), αξιοποίηση φυκιών για κομπόστ-κοσμετολογία, αξιοποίηση υλικών εκσκαφών είτε για αδρανή υλικά (πέτρες, χαλίκι κλπ) είτε για αποκατάσταση τοπίου, συμπεριλαμβανομένης και της δημιουργίας «start up» επιχειρήσεων της κοινωνικής οικονομίας.
- οικολογικές δράσεις προστασίας της βιοποικιλότητας των προστατευόμενων περιοχών με σκοπό την ανάπτυξη και τη διατήρηση βιώσιμων πληθυσμών και οικοσυστημάτων (επαναλαμβανόμενο, βάσει των σχεδίων διαχείρισης). Οι φορείς διαχείρισης θα πρέπει επίσης να είναι δικαιούχοι του προγράμματος.
- υπηρεσίες διαμόρφωσης/συντήρησης πρασίνου (επαναλαμβανόμενο, οκτάμηνο) που να περιλαμβάνει και ρητές δράσεις και αντίστοιχα κονδύλια για αντικατάσταση δέντρων σε πεζοδρόμια και πεζόδρομους με μεγάλα δέντρα, δημιουργία νέων πάρκων και αλσών, εργασίες υποστήριξης της φυσικής αναδάσωσης καμένων η υποβαθμισμένων περιαστικών εκτάσεων, κατακόρυφο πράσινο σε αστικές περιοχές, φυτώρια κλπ.
- πρόληψη φυσικών καταστροφών (πενταετούς διάρκειας) με αναδασώσεις ή συντήρηση δασών ανάντι των οικισμών, αύξηση της δασοκάλυψης με κτηνοτροφικά και μελισσοκομικά δέντρα, αναβαθμοί προστασίας της βλάστησης κλπ)
- εργασίες κατασκευαστικού κλάδου για χειρωνακτική εργασία (επαναλαμβανόμενο, οκτάμηνο) που να περιλαμβάνει και ρητές δράσεις και αντίστοιχα κονδύλια για μονοπάτια, αποκατάσταση αναβαθμών σε γεωργικές καλλιέργειες σε νησιωτικές και ορεινές περιοχές, μικρά φράγματα εμπλουτισμού του υδροφόρου ορίζοντα, κλπ.
- εργασίες κατασκευαστικού κλάδου για αποκατάσταση νεοτέρων μνημείων και συνόλων πολιτιστικής κληρονομιάς (βάσει τυποποιημένων σχεδίων ή εξειδικευμένων μελετών) και με την καθοδήγηση του ΥΠΠΟ και πετρομαστόρων για πετρογέφυρα, νερόμυλους, ανεμόμυλους, κλπ.
- τοπική παραγωγή ενέργειας (τριετούς διάρκειας), που να περιλαμβάνει δημόσια κτίρια αλλά και δράσεις kick off για παραγωγή ενέργειας από ελεύθερες υδατοπτώσεις με διευθετήσεις χωρίς φράγματα, πέλλετ και μπρικέτες από κλαδέματα, βιοαέριο από ζωικά παραπροϊόντα, συμπεριλαμβανομένης και της δημιουργίας start up επιχειρήσεων της κοινωνικής οικονομίας.
Για την υλοποίηση ενός τέτοιου διευρυμένου προγράμματος, εκτός από τα κονδύλια[4] που προβλέπονται από την ΚΥΑ 0.1503/27.03.2020 (Β’ 1256) θα πρέπει να συνδυαστούν και κονδύλια άλλων υπουργείων και κυρίως των υπουργείων Γεωργίας, Περιβάλλοντος και Πολιτισμού. Εκτιμάται ότι το αρχικό ποσό των 276.699.200 € της ΚΥΑ μπορεί σε αυτή τη δέσμη μέτρων να ανέλθει σε ύψος άνω του ενός δισεκατομμυρίου € και να προσφέρει απασχόληση σε τουλάχιστον 120.000 εργαζόμενους και σημαντικά οφέλη στην τοπική ανάπτυξη.
Πρωτογενής Τομέας
Πέρα από τα πρώτα βήματα που προαναφέρθηκαν, πρέπει να ληφθούν κατά προτεραιότητα, οικονομικά μέτρα που θα αυξήσουν την αγροτική παραγωγή, ώστε η χώρα να είναι σε μεγάλο βαθμό αυτάρκης στα τρόφιμα αλλά και να έχει πλεονασματικό ισοζύγιο εξωτερικών συναλλαγών.
Η εξαγγελία για πρόγραμμα στήριξης 150 εκ. ευρώ είναι ανεπαρκέστατο. Για να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις στους αγρότες μας, είναι αναγκαίο να παρθούν γενναία άμεσα μέτρα τα οποία θα στηρίξουν τα εισοδήματα τους και ταυτόχρονα θα αμβλύνουν υπάρχουσες διαρθρωτικές αδυναμίες.
Η κατεύθυνση που προτείνουμε είναι η οικοδόμηση μιας ενιαίας αντίληψης για την διαδικασία παραγωγής -μεταποίησης –εμπορίας των αγροτικών προϊόντων.
Οι Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ προτείνουμε τα παρακάτω μέτρα:
- Κάλυψη του χαμένου εισοδήματος όσων πλήττονται σύμφωνα με τις δηλωθείσες καλλιέργειες.
- Άτοκη χρηματοδότηση για την κάλυψη των άμεσων αναγκών τους σε προμήθειες αγροτικών εφοδίων.
- Αναστολή πλειστηριασμών των κόκκινων δανείων των αγροτών.
- Ένταξη στα προστατευτικά μέτρα όλων των ΚΑΔ που αντιστοιχούν στον πρωτογενή τομέα.
- Οι μικροί παραγωγοί των πολυδραστήριων νοικοκυριών που υπάρχουν σε νησιωτικές, ορεινές και απομακρυσμένες περιοχές και δεν πληρούν τις απαιτήσεις του κατά κύριο επάγγελμα αγρότη, θα πρέπει να ενταχθούν στις πολιτικές ενίσχυσης όπως εντάσσονται οι άνεργοι και οι επιχειρηματίες που διατηρούν οικογενειακές επιχειρήσεις.
- Υπάρχουν σήμερα οι δυνατότητες και το θεσμικό πλαίσιο για την άμεση προστασία και αξιοποίηση της αγροτικής παραγωγής[5]. Προτείνουμε τα εξής:
- Θα πρέπει να εντατικοποιηθούν οι τεχνολογίες και οι υπηρεσίες που μπορούν να ιχνηλατήσουν και να εντοπίσουν ελληνοποιήσεις στη ζωική παραγωγή και στη μελισσοκομία.
- Στήριξη των κτηνοτρόφων με απαγόρευση εισαγωγών αμνοεριφίων.
- Θα πρέπει άμεσα να εντατικοποιηθεί ο ποιοτικός έλεγχος (υπολειμματικότητα σε χημικά και φυτοφάρμακα) στις εισαγωγές τροφίμων από τρίτες χώρες για προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα.
- Θα πρέπει άμεσα να προωθηθούν κινητά σφαγεία στο νησιωτικό και ορεινό χώρο με σφράγιση των υπολειμμάτων σφαγής σε ειδικά δοχεία και μεταφορά τους σε κατάλληλους χώρους επεξεργασίας.
- Διατήρηση και επέκταση των αγορών βιολογικών προϊόντων και δημιουργία χώρων πώλησης βιολογικών ζωικών προϊόντων από πιστοποιημένους παραγωγούς βιολογικής κτηνοτροφίας.
- Δημιουργία ενός συντονιστικού οργάνου ανά περιοχή, που θα απαρτίζεται από εκπροσώπους της Τοπικής-Περιφερειακής αυτοδιοίκησης, συνεταιρισμούς, ομάδες παραγωγών και εκπροσώπους αγροτικών συλλόγων για τον συντονισμό και την προώθηση στην εσωτερική αγορά, στις λαϊκές αγορές και κυρίως νοσοκομεία, στρατό, σχολεία, γηροκομεία, ξενοδοχεία κ.λπ. τοπικών προϊόντων όλων των παραγωγών της περιοχής. Μέσα από ένα τέτοιο σύστημα μπορεί να καλυφθεί η επάρκεια και η συστηματικότητα της τροφοδοσίας ιδιαίτερα των τουριστικών μονάδων, οι οποίες συχνά αναγκάζονται να στρέφονται σε κεντρικές αγορές και σε εισαγωγές ενώ υπάρχουν αδιάθετα προϊόντα τοπικής παραγωγής.
- Είναι σημαντικό σε πρώτη φάση να αγοράζονται από το κράτος προϊόντα απευθείας από τους παραγωγούς και να διατίθενται στους οικονομικά αδύναμους, στους πολύτεκνους και σε ανθρώπους που δεν έχουν τα απαραίτητα για να ζήσουν. Το τοπικό ή περιφερειακό συντονιστικό όργανο, που προτάθηκε παραπάνω, θα εκτιμά τα πλεονάσματα και θα κινεί τις τοπικές δυνάμεις για συσκευασία, τυποποίηση, πιστοποίηση, σύμφωνα με τα ισχύοντα πρωτόκολλα, και εξαγωγή. Εκτιμάται ότι υπάρχει ωριμότητα σήμερα και θα γίνει εύκολα ένα τέτοιο συντονιστικό όργανο στις περιοχές που οι ίδιοι οι ενδιαφερόμενοι θα ορίσουν. Απαιτείται πολιτική πρωτοβουλία εκ μέρους της κυβέρνησης και θέσπιση απλών κανόνων λαϊκού ελέγχου. Σε περιπτώσεις αισχροκέρδειας το υπουργείο να ορίζει κατώτατη τιμή.
- Απαιτείται ο παράλληλος συντονισμός όλων των τοπικών και περιφερειακών συντονιστικών οργάνων σε κεντρικό επίπεδο, με συντονιστές τις κεντρικές λαχαναγορές, κρεαταγορές, ιχθυαγορές και τον Οργανισμό Προώθησης Εξαγωγών, προκειμένου να συμπληρώνονται άμεσα οι ελλείψεις από περιοχή σε περιοχή αλλά και να μπορούν να συγκεντρώνονται μεγάλες ποσότητες για συσκευασία, τυποποίηση, πιστοποίηση και εξαγωγή.
- Όπου δεν επαρκούν οι μονάδες συσκευασίας-τυποποίησης να γίνεται επίταξη- ενοικίαση ιδιωτικών συσκευαστηρίων – ψυγείων, για την αποθήκευση ευαίσθητων προϊόντων, συσκευασία, τυποποίηση και εξαγωγή.
- Άμεση δρομολόγηση και ίδρυση μιας Αγροτικής Αναπτυξιακής Τράπεζας που θα στηρίζει ουσιαστικά τους αγρότες.
Τουρισμός
Οι Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ υπογραμμίζουν ότι το βασικό χαρακτηριστικό του τουρισμού είναι το έλλειμμα στο ισοζύγιο αγαθών (16,6 δισ. ευρώ το 2016) και το πλεόνασμα στο ισοζύγιο υπηρεσιών (15.311 δισ. ευρώ το 2016)[6]. Οι στόχοι που θα πρέπει να επιδιωχθούν είναι:
- Η αποτροπή της δραστικής μείωσης των τουριστών εξωτερικού.
- Η αύξηση των τουριστών εσωτερικού.
- Η μείωση των εισαγωγών που προκαλεί ο τουρισμός και η αύξηση της κατανάλωσης της εγχώριας παραγωγής.
- Διατήρηση της ζήτησης για μεταφορές, καταλύματα και στους κλάδους που παράγουν κυρίως καταναλωτικά αγαθά και υπηρεσίες.
Για την υλοποίηση του στόχου της αύξησης τουριστών εσωτερικού οι Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ προτείνουν να προωθηθεί ο κοινωνικός –ιαματικός τουρισμός με αύξηση της διάρκειας (από 5 ημέρες σε 20-30 ημέρες) με ιδιαίτερη έμφαση στις πληττόμενες τουριστικές περιοχές, και ταυτόχρονα να διευρυνθούν οι κατηγορίες δικαιούχων. Μέχρι σήμερα η δαπάνη αυτή για ΟΑΕΔ και ΟΠΕΚΑ ήταν περί τα 20 εκατ. ευρώ και εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν συνολικά περί τα 100-150 εκατ. ευρώ.
Σημειώνουμε ότι στις προτάσεις για τον πρωτογενή τομέα (βλ ανωτέρω σημείο 7) έχει επίσης προταθεί ο συντονισμός σε τοπικό-περιφερειακό επίπεδο για μεγιστοποίηση της ζήτησης αγαθών εγχώριας προέλευσης από τις τουριστικές μονάδες (ημεδαπούς και ξένους).
Για τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους του τουρισμού οι Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ προτείνουν:
- Επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών
- Δραστική μείωση των ενσήμων που απαιτούνται για την χορήγηση στους εργαζόμενους του κλάδου, του επιδόματος ανεργίας κατά τους χειμερινούς μήνες.
- Κάλυψη των εργαζόμενων στον τουρισμό με ελαστικές σχέσεις εργασίας που έχουν μείνει εκτός των ανακοινωθέντων μέτρων.
Οι Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ επίσης προτείνουμε:
- Δραστική μείωση έως κατάργηση του ΦΠΑ σε είδη πρώτης ανάγκης
- το ειδικό επίδομα να αφορά όλους ανεξαιρέτως τους εργαζομένους που θίγονται.
- Να καλυφθούν με το επίδομα ανεργίας όλοι οι άνεργοι και οι μακροχρόνια άνεργοι, που δεν το παίρνουν και για όλη τη διάρκεια της κρίσης
- Κάλυψη και των συνταξιούχων, των οποίων η έκδοση της σύνταξης καθυστερεί.
- Παράταση της απαγόρευσης πλειστηριασμών Α κατοικίας
- Ένταξη των υγειονομικών στα βαρέα και ανθυγιεινά
- Αύξηση των φόρων στα διανεμόμενα κέρδη των επιχειρήσεων και (όχι μείωση στο 5% που προβλέπονταν). Η αύξηση να είναι προοδευτική, δηλαδή να αυξάνεται ο συντελεστής όσο αυξάνεται το διανεμόμενο κέρδος. Το μέτρο τούτο θα συμβάλει στο να αυξηθούν τα επενδυόμενα κεφάλαια των επιχειρήσεων.
- Να καταργηθεί οριστικά με τροπολογία, το άρθρο 9 της ΠΝΠ που ευνοεί την εργοδοτική ασυδοσία και προβλέπει μείωση των μισθών κατά 50%.
Οι προτάσεις των Οικολόγων ΠΡΑΣΙΝΩΝ εγκρίθηκαν στο Πανελλαδικό Συμβούλιο στις 26/4/2020 και θα βρίσκονται σε συνεχή εμπλουτισμό και εξειδίκευση. Οι προτάσεις αυτές συνδέονται με τις παράλληλες προγραμματικές επεξεργασίες που διεξάγει αυτό τον καιρό το κόμμα.
Τέλος, οι Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ ζητάμε να παγώσουν οι διαδικασίες υλοποίησης όλων των σχεδίων που απαιτούν περιβαλλοντική διαβούλευση είτε βρίσκονται στο στάδιο της έγκρισης, είτε στο στάδιο υλοποίησης.
Η περιβαλλοντική διαβούλευση απαιτεί την ευρεία συμμετοχή της διοίκησης, των ελεγκτικών αρχών, της κοινωνίας των πολιτών και της αυτοδιοίκησης, και συνεχή τήρηση της νομιμότητας, σε όλα τα στάδια έγκρισης και υλοποίησης, ακόμη και παρακολούθηση μετά την υλοποίηση των σχεδίων. Τη διοίκηση δεν πρέπει να απασχολεί μόνο η έγκριση και η τήρηση της νομιμότητας κατά τη διαδικασία των αποφάσεων αλλά και η νομιμότητα της εφαρμογής των αποφάσεων της.
Λόγω της επιδημιολογικής κρίσης, αυτή την περίοδο οι υπηρεσίες και οι τοπικές αρχές λειτουργούν πλημμελώς ή καθόλου, και η κοινωνία των πολιτών είναι σε καραντίνα. Οι ιδιώτες τώρα μπορούν να κάνουν όσες παραβάσεις και αυθαιρεσίες θέλουν με αφορμή μια αρχική άδεια. Αυτό αφορά τις διανοίξεις δρόμων, την τήρηση της δασικής νομοθεσίας, τα ατυχήματα και μια σειρά άλλων επιπτώσεων.
Οι Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ ζητάμε από την κυβέρνηση, και ειδικά από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας να παγώσουν οι διαδικασίες υλοποίησης όλων των σχεδίων που απαιτούν περιβαλλοντική αδειοδότηση όσο διαρκεί η επιδημιολογική κρίση.
Επίσης, οι Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ έχουμε ζητήσει να αποσυρθεί το κατατεθέν νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό της περιβαλλοντικής νομοθεσίας[7], γιατί δεν υπηρετεί το στόχο της αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης και της απαιτούμενης διατήρησης και αύξησης της βιοποικιλότητας.
Η κρίση που περνάμε δεν θα είναι η τελευταία, νέα δεδομένα διαμορφώνονται από την κλιματική αλλαγή, την μείωση των φυσικών πόρων σε συνδυασμό με την ταχύτατη αύξηση του πληθυσμού του Πλανήτη. Πρέπει να αλλάξουμε πολλά για να επιβιώσουμε. Τα οικολογικά, πράσινα κόμματα από δεκαετίες κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου και προτείνουν λύσεις, ας τις προσέξουμε πριν να είναι πολύ αργά.
ΤΟ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΩΝ ΟΙΚΟΛΟΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΩΝ 25-26 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2020
[1] Το Green New Deal υπήρξε αρχική θέση του Ευρωπαϊκού Πράσινου Κόμματος. Στις 11 Δεκεμβρίου 2019 έγινε η ομότιτλη παρουσίαση της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας από την ΕΕ.
[2] https://www.bankofgreece.gr/Publications/%CE%A0%CE%BB%CE%B7%CF%81%CE%B7%CF%82_%CE%95%CE%BA%CE%B8%CE%B5%CF%83%CE%B7.pdf
[3] Τα προγράμματα εντάσσονται στους ακόλουθους τομείς προτεραιότητας:
- αναβάθμιση των υπηρεσιών που παρέχονται προς τους πολίτες από τους φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όπως η αναβάθμιση και συντήρηση δημοτικών υποδομών, η αναβάθμιση της λειτουργίας των δημοτικών υπηρεσιών με έμφαση στην προώθηση της χρήσης τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνίας (ΤΠΕ), η καθαριότητα,
- υποστήριξη και βελτίωση των υπηρεσιών της εκπαίδευσης,
- βελτίωση των παρεχόμενων κοινωνικών υπηρεσιών και υπηρεσιών κοινής ωφέλειας της Δημόσιας Διοίκησης προς τους πολίτες που βρίσκονται σε ανάγκη λόγω των συνεπειών της οικονομικής κρίσης,
- οικολογικές δράσεις προστασίας της βιοποικιλότητας των προστατευόμενων περιοχώνμε σκοπό την ανάπτυξη και τη διατήρηση βιώσιμων πληθυσμών και οικοσυστημάτων,
- υπηρεσίες διαμόρφωσης/συντήρησης πρασίνου,
- μετάβαση στην κυκλική οικονομία,
- πρόληψη φυσικών καταστροφών,
- πρώτες βοήθειες,
- δεξιότητες φροντίδας τρίτης ηλικίας,
- εργασίες κατασκευαστικού κλάδου.
Αναλυτικά η απόφαση: ΚΥΑ 0.1503/27.03.2020 (Β’ 1256)
[4] «Συνολική δαπάνη ποσού ύψους 276.699.200,00 επιμεριζόμενων α) σε 126.590.880,00 ευρώ για το 2020, 39.055.000,00 ευρώ για το 2021 και σε 34.886.320,00 ευρώ για το 2022 ως προς συγχρηματοδοτούμενο σκέλος σε βάρος του ΠΔΕ ΣΑΕ 334/1 του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων ποσού ύψους 200.532.200,00 στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση 2021-2027» και β) 56.167.000,00 ευρώ για το 2020 και 20.000.000,00 ευρώ για το 2021 σε βάρος του προϋπολογισμού του 2020 του Οργανισμού Απασχολήσεως Εργατικού Δυναμικού (ΚΑΕ 2493)»
[5] Προβληματισμό και δυσαρέσκεια προκαλεί η εισαγωγή τομάτας από την Τουρκία μέσω Αλβανίας όταν παραγωγοί της Ιεράπετρας, της Κρήτης και άλλων περιοχών δεν μπορούν να διαθέσουν τα προϊόντα τους και όταν τα διαθέτουν οι τιμές είναι κάτω του κόστους εξαιτίας της κατάστασης που έχει διαμορφωθεί στην αγορά λόγω κορονοϊού.
Κάτι τέτοιο είναι τραγικό. Μπορεί να είναι νόμιμο αλλά δεν είναι ηθικό τονίζει στον Ηχώ 99,8 ο πρώην πρόεδρος του αγροτικού συλλόγου Ιεράπετρας κ. Μιχάλης Μαλλιωτάκης.
Προσθέτει ότι σε τέτοιες περιπτώσεις θέλουν το κράτος αρωγό, να σταθεί πραγματικά κοντά στον αγρότη, πχ με αυστηροποίηση ελέγχων υπολειμματικότητας, να επιβάλλει δασμούς στις εισαγωγές προϊόντων που παράγονται στη χώρα μας κ.α..
Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία στηρίζουν και ενισχύουν τους παραγωγούς τους.
Η Ελλάδα μόνο καλές προθέσεις έχει προς τους Έλληνες αγρότες.
Θα έπρεπε να απαγορεύσει αθρόες εισαγωγές , ελληνοποιήσεις, να ορίσει κατώτατη τιμή κλπ και επιτέλους να στηρίξει τον αγρότη για να συνεχίσει να παράγει ποιοτικά προϊόντα.
Πηγή: hxonews.gr
[6] ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ «ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ: ΒΑΣΙΚΑ ΜΕΓΕΘΗ, ΚΛΑΔΙΚΕΣ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΕΙΣ, ΑΓΡΟΤΡΟΦΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ», ΙΝΕ-ΓΣΕΕ, ΙΟΥΛΙΟΣ 2017, ΑΘΗΝΑ
[7] http://ecogreens.gr/episotli-ston-prothypourgo-gia-to-neo-periballontiko-nomosxedio/