Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής -Μια πτυχή ενός αναχρονιστικού εκπαιδευτικού συστήματος
Η κοινωνική αναταραχή που προκάλεσε η μείωση εισακτέων λόγω της ελάχιστης βάσης εισαγωγής στα πανεπιστήμια, τονίζει για ακόμα μία φορά την ανάγκη για ριζική αναμόρφωση του εκπαιδευτικού συστήματος στη χώρα μας.
Οι μεταρρυθμίσεις στον τομέα της εκπαίδευσης από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ακολουθούν αποσπασματικές παρεμβάσεις των προηγούμενων κυβερνήσεων. Αποδομούν κάποιες προσπάθειες που είχαν ξεκινήσει στα πλαίσια του εθνικού διαλόγου και στηρίζονται σε ένα αναχρονιστικό μοντέλο για την παιδεία. Κρατάνε το εκπαιδευτικό σύστημα υποστελεχωμένο σε όλες τις βαθμίδες, αρνούνται να επενδύσουν σε υποδομές. Τροφοδοτούν εδώ και χρόνια την παραπαιδεία -για την προετοιμασία για τις πανελλαδικές εξετάσεις-, δημιουργώντας τεράστια κόστη στην ελληνική οικογένεια, καθώς και κοινωνικές ανισότητες. Αγνοούν τον επαγγελματικό προσανατολισμό και οδηγούν χιλιάδες νέους ανθρώπους στην ιδιωτική τριτοβάθμια εκπαίδευση και σε πανεπιστήμια του εξωτερικού.
Μέσα σε όλα αυτά χάνεται ο σκοπός της εκπαίδευσης, που δεν είναι μόνο η εισαγωγή των νέων στο πανεπιστήμιο, αλλά οι δυνατότητες που το εκπαιδευτικό σύστημα τους παρέχει για να καλύψουν τις πραγματικές ανάγκες που δημιουργούνται.
Οι Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ επιμένουμε, ότι η δευτεροβάθμια εκπαίδευση δεν πρέπει να κινείται γύρω από την προετοιμασία για τις πανελλαδικές εξετάσεις. Αυτό το μοντέλο είναι άδικο, γιατί εξαρτάται από μικρό αριθμό εξετάσεων οι οποίες δεν είναι αναγκαστικά αντιπροσωπευτικές του επιπέδου του εξεταζόμενου. Επηρεάζονται από τυχαίους παράγοντες της δεδομένης στιγμής, μην επιτρέποντας έτσι ενιαία αξιολόγηση και επιλογή. Η δευτεροβάθμια εκπαίδευση πρέπει να επικεντρωθεί στην παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης και ενός ισχυρού απολυτηρίου. Αυτό θα είναι το κλειδί εισαγωγής στο πανεπιστήμιο.
Η διαδικασία επιλογής θα γίνεται κατά τη διάρκεια των σπουδών στα ίδια τα τριτοβάθμια ιδρύματα, με βάση τις αιτήσεις που έχουν λάβει, τις απαιτήσεις τους και τις θέσεις που μπορούν να προσφέρουν, μέσα από ένα αξιοκρατικό σύστημα αξιολόγησης.
Οι Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ προτείνουμε ένα διαφορετικό, ισχυρό, ποιοτικό, δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, που θα πάψει να λειτουργεί ως εμπόριο ελπίδας και βιομηχανία τίτλων χωρίς αντίκρισμα, χωρίς δυνατότητες απασχόλησης, που οδηγεί στην ανεργία και τη μετανάστευση. Ένα σύστημα-κλειδί για την οικοδόμηση μιας δίκαιης, ευημερούσας και συνεκτικής κοινωνίας, από την οποία θα επωφελείται τόσο το άτομο όσο και το κοινωνικό σύνολο.
Οι Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ αγωνιζόμαστε για ένα εκπαιδευτικό σύστημα που θα:
- Βασίζεται στα καλύτερα εκπαιδευτικά πρότυπα της Ευρώπης και του κόσμου. Ένα σύστημα που προσφέρει υψηλής ποιότητας εκπαίδευση.
- Χρηματοδοτείται με επαρκείς πόρους για το προσωπικό και τις υποδομές του και θα διασφαλίζει την ισότητα και τη στήριξη των αδυνάτων σε όλα τα επίπεδά του. Ένα εκπαιδευτικό σύστημα που είναι δημόσιο, ανοιχτό και δίκαιο.
- Εξοπλίζει τους νέους ανθρώπους με κριτική σκέψη, συλλογικό πνεύμα, γνώση και δεξιότητες για να αντιμετωπίσουν τις κοινωνικές, περιβαλλοντικές και οικονομικές συνθήκες και προκλήσεις του μέλλοντος. Ένα εκπαιδευτικό σύστημα σύγχρονο που προωθεί την συγκροτημένη σκέψη και την καινοτομία με εφαρμογή στην πράξη.
- Αναδεικνύει τις δυνατότητες και τα ταλέντα κάθε ατόμου μέσα από διαδικασίες διαγνωστικές και επαγγελματικού προσανατολισμού. Ένα εκπαιδευτικό σύστημα που είναι ολιστικό αλλά και εξατομικευμένο.
- Εξυπηρετεί τόσο τις ανάγκες της χώρας (που θα καλύπτονται βάσει μακροχρόνιου σχεδιασμού) και των τοπικών κοινωνιών με διασύνδεση της εκπαίδευσης με την οικονομία και την αυτοδιοίκηση. Ένα εκπαιδευτικό σύστημα με γνώμονα την βιώσιμη, ατομική και κοινωνική ευημερία και την ανθεκτικότητα σε κάθε είδους κρίσεις.