Η ασφάλεια των παιδιών μας είναι αδιαπραγμάτευτη
Από τον Κωνσταντίνο Ζιάβρα, Συντονιστή Τομέα Παιδείας και Θρησκευμάτων των Οικολόγων ΠΡΑΣΙΝΩΝ και μέλος του Πανελλαδικού Συμβουλίου του κόμματος. Ευχαριστούμε θερμά το topontiki.gr για τη φιλοξενία.
Η τραγωδία στα Τέμπη έφερε στο προσκήνιο με τον πλέον δραματικό τρόπο το θέμα της ασφάλειας των μεταφορών στη χώρα μας. Το γεγονός ότι η πλειοψηφία των νεκρών και των τραυματιών ήταν νέα παιδιά επέτεινε τον πόνο, την οργή, αλλά και την ανησυχία της κοινής γνώμης.
Tο ατύχημα συνέβη σε μία εποχή κατά την οποία πραγματοποιούνται πολλές σχολικές εκδρομές, προκαλώντας δυσάρεστους συνειρμούς, εντείνοντας την ανησυχία γονιών και μαθητών για την ασφάλεια των μεταφορών και κάνοντας τα διαχρονικά αιτήματα των οργανώσεων γονέων περισσότερο επίκαιρα από ποτέ.
Αυτό που ζητούν, λοιπόν, οι οργανώσεις γονέων είναι να ληφθούν και να χρηματοδοτηθούν όλα τα απαιτούμενα μέτρα για ασφαλείς, σύγχρονες και, αν είναι δυνατόν, δωρεάν μαθητικές μεταφορές.
Ειδικότερα:
Πρώτον, είναι απαραίτητο να πραγματοποιούνται σχολαστικοί έλεγχοι οχημάτων και οδηγών πριν την αναχώρηση, κατά τη διάρκεια των εκδρομών και κατά την επιστροφή τους. Οι σχολικές εκδρομές-εκπαιδευτικές επισκέψεις μπορούν και πρέπει να αναχωρούν τις προγραμματισμένες ώρες και όχι με 2-3 ώρες καθυστέρηση.
Δεύτερον, να προβλεφθούν κυρώσεις για τους ιδιοκτήτες οχημάτων – τουριστικών γραφείων, όταν αποδεδειγμένα με δική τους ευθύνη, ένα όχημα κρίνεται ακατάλληλο και ακυρώνεται μια σχολική εκδρομή – επίσκεψη πριν την αναχώρησή της. Οι εκδρομές – επισκέψεις είναι κομμάτι της εκπαιδευτικής λειτουργίας του σχολείου και κανένας δεν μπορεί να τις παρακωλύει χωρίς κυρώσεις.
Τρίτον, θα πρέπει να τηρείται το ωράριο οδήγησης – ανάπαυσης των οδηγών ανεξάρτητα της σχέσης εργασίας τους. Θα πρέπει να υπάρχει και δεύτερος οδηγός σε όλα τα πολύωρα ταξίδια.
Τέταρτον, να μην απαιτείται από τους αρχηγούς των εκδρομών, οι οδηγοί να πραγματοποιούν μετακινήσεις αργά τη νύχτα, στερώντας τους ώρες ύπνου και ανάπαυσης.
Πέμπτον, να επανέλθει ο έλεγχος από τα ΚΤΕΟ όλων των λεωφορείων που πραγματοποιούν ημερήσιες ή πολυήμερες εκδρομές.
Επίσης, για να διασφαλιστεί συνολικά η ασφαλής μετακίνηση μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών. Έξω από όλες τις σχολικές μονάδες, θα πρέπει να διαμορφωθούν διαβάσεις πεζών (διαγράμμιση κλπ.), να τοποθετηθούν παλλόμενοι φωτεινοί σηματοδότες, τεχνητοί μειωτές ταχύτητας, επαρκής φωτισμός. Να οριστεί ανώτατο όριο ταχύτητας, καθώς και να οριστούν σχολικοί τροχονόμοι.
Το κράτος ας αναλάβει το ρόλο που του αναλογεί, θέτοντας τους αναγκαίους κανόνες του επιχειρείν στον τομέα των μεταφορών, ώστε να αισθάνονται και να είναι ασφαλείς γονείς και μαθητές.
Όσον αφορά τις σχολικές εκδρομές, τα πρακτορεία ταξιδίων διατείνονται πως η ασφάλεια κοστίζει και θέλουν να αυξήσουν το κόστος τους. Η ασφάλεια, όμως, έρχεται πάντα πρώτη και οι δαπάνες για την επίτευξής της δεν πρέπει να θεωρούνται ως έξοδο από τα πρακτορεία ταξιδίων, αλλά ως επένδυση.
Επιπρόσθετα, όπως ήδη γνωρίζουν γονείς και εκπαιδευτικοί, πλέον σε πολλά σχολεία δεν υπάρχουν επαρκείς συμμετοχές για να πραγματοποιηθούν οι εν λόγω εκδρομές, λόγω της αδυναμίας των γονέων να καταβάλουν το προβλεπόμενο τίμημα, πόσο μάλλον αν αυτό αυξηθεί.
Nα μην ξεχνάμε πως οι γονείς αποτέλεσαν έναν από τους χρηματοδότες των πρακτορείων ταξιδίων κατά τη διάρκεια της πανδημίας, μέσω της καθυστέρησης, κατά δύο σχεδόν χρόνια, της επιστροφής των προκαταβολών που είχαν λάβει για τις σχολικές εκδρομές που ακυρώθηκαν.
Η ασφάλεια των παιδιών μας είναι αδιαπραγμάτευτη και δεν μπορούμε να περιμένουμε μέχρι να έρθει ένα νέο τραγικό συμβάν για να μας υπενθυμίσει το τι θα έπρεπε να έχει γίνει σωστά.