Ναυπηγοεπισκευαστική Περάματος: Εκσυγχρονισμός και περιβαλλοντική αναβάθμιση είναι το μέλλον
Οι αντιδράσεις των φορέων της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Περάματος κατά της δημιουργίας ναυπηγείου από την COSCO στην περιοχή είναι απόλυτα δικαιολογημένες.
Βάσει του νόμου παραχώρησης των εγκαταστάσεων του λιμένα Πειραιά στον ΟΛΠ, αλλά και του αναθεωρημένου master plan, δεν προβλέπεται η δυνατότητα δημιουργίας ναυπηγείου από τον ΟΛΠ.
Τίθεται λοιπόν εύλογα το ερώτημα γιατί ο ΟΛΠ υπέβαλλε αίτηση στην Περιφέρεια Αττικής, και όταν αυτή απορρίφθηκε προσέφυγε στο ΣτΕ.
Η απάντηση είναι απλή. Η COSCO επιθυμεί την δημιουργία ναυπηγείου με κινεζικά «πρότυπα» σε όλα τα επίπεδα. Αυτά τα πρότυπα περιλαμβάνουν υπερεντατικοποιημένη εργασία, ειδικά καθεστώτα μισθοδοσίας, ασφάλειας, περίθαλψης, και βεβαίως «προσαρμοσμένων» περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων και όρων.
Πρόκειται για ήδη εφαρμοζόμενη τακτική σε χώρες όπου γίνονται μεγάλες επενδύσεις κρατικών, αλλά και ιδιωτικών κινεζικών συμφερόντων. Κοινώς μεταφέρουν τα νομικά καθεστώτα της Κίνας σε όποια χώρα γίνονται αυτού του μεγέθους οι επενδύσεις, σε όλους τους τομείς που αφορούν την όποια επένδυση.
Ο στόχος είναι προφανής, η μείωση του κόστους ανεξαρτήτως των επιπτώσεων στις όποιες τοπικές οικονομίες. Στην περίπτωση του λιμένα Πειραιά η στόχευση δεν είναι μόνο οι επισκευές, συντηρήσεις κλπ. των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αλλά όλα τα πλοία που κινούνται στον λιμένα και τον ευρύτερο χώρο της ανατολικής Μεσογείου.
Η δήλωση του προέδρου του ΟΛΠ, μετά την συνάντηση με εκπροσώπους φορέων της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης, ότι ο οργανισμός δεν σκοπεύει να προχωρήσει σε δημιουργία ναυπηγείου είναι προφανώς θετική, και υποδεικνύει αναδίπλωση στους σχεδιασμούς του ΟΛΠ. Μένει να αποδειχθεί στην πράξη.
Η ρήση του Ελύτη πως «εάν αποσυνθέσεις την Ελλάδα, στο τέλος θα δεις να σου απομένουν μια ελιά, ένα αμπέλι κι ένα καράβι» αποτυπώνει την σημασία της ναυτιλίας για την χώρα.
Η ύπαρξη 2.000 επιχειρήσεων στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά το αποδεικνύει. Επιχειρήσεις με μεγάλη προστιθέμενη αξία για την οικονομία της περιοχής, με χιλιάδες εργαζόμενους υψηλής ειδίκευσης και δυνατοτήτων.
Αυτές οι δραστηριότητες πρέπει να υποστηριχθούν και εκσυγχρονιστούν ώστε να αυξηθεί ο κύκλος εργασιών της ναυπηγοεπισκευαστικής, μέσω σχεδιασμού και στοχευμένων επενδύσεων.
Παράλληλα όμως πρέπει να επιλυθούν τα χρόνια περιβαλλοντικά προβλήματα της ευρύτερης περιοχής λόγω των δραστηριοτήτων της ναυπηγοεπισκευαστικής.
Μόνο έτσι η μελλοντική πορεία θα είναι βιώσιμη απ’ όλες τις απόψεις, και θα αρθούν οι αδιαμφισβήτητα υπάρχουσες αρνητικές επιπτώσεις.