Άδειο κατ’ ουσία το «καλάθι του νοικοκυριού»
Επικοινωνιακό τρικ κατά της ακρίβειας και μέτρο αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης από θέματα επικαιρότητας που «καίνε» την κυβέρνηση
Σε άλλο ένα υπερπροβεβλημένο επικοινωνιακό τρικ «δημοσιονομικού marketing» της κυβέρνησης εξελίσσεται το «καλάθι του νοικοκυριού», σε μια προσπάθεια της όχι μόνο να διασκεδάσει τις εντυπώσεις για την ανεπάρκεια της στην αντιμετώπιση του τριπτύχου ακρίβεια – πληθωρισμός – ενεργειακή ακρίβεια, αλλά και να αποπροσανατολίσει την κοινή γνώμη από θέματα επικαιρότητας που την «καίνε», όπως οι υποκλοπές και η υπόθεση Πάτση. Με τις ανατιμήσεις σε βασικά αγαθά να έχουν ξεπεράσει το 30%, ενώ σε κάποια φτάνουν και το 70% το τελευταίο έτος, οι πολίτες ήδη βρίσκονται στα όρια τους, ενώ σε όρους πραγματικής οικονομίας το εισόδημά τους έχει μειωθεί από 25 έως και περισσότερο από 35%, με ακόμα πιο δυσοίωνές προβλέψεις εν όψει και του χειμώνα που σε λίγο θα αρχίσει να δείχνει τα πραγματικά του «δόντια». Με το «καλάθι» σε «ισχύ», έχει ήδη γίνει σαφές σε όλους ότι η κυβέρνηση είναι ανίκανη να δώσει λύση στο μείζον πρόβλημα της ακρίβειας, ενώ όλα δείχνουν ότι δυστυχώς αυξάνουν ολοένα οι συμπολίτες μας που θα βρεθούν στο δίλημμα «θέρμανση ή φαγητό».
Το μέτρο είναι σαθρό στο σχεδιασμό του, όντας περισσότερο μέτρο προώθησης πωλήσεων για τους μεγαλοεπιχειρηματίες παρά μέτρο στήριξης των καταναλωτών και των ασθενέστερων ομάδων. Ας μην ξεχνάμε και το πρόσφατο «παράδειγμα αποτυχίας», αυτό της επιδότησης των ηλεκτρικών συσκευών, όπου εν όψει αυτής αυξήθηκαν οι τιμές και η επιδότηση ήταν κατ’ ουσία ονομαστική και μόνο. Αν συνυπολογίσουμε και το γεγονός ότι με βάση την τροπολογία που αφορά το «καλάθι του νοικοκυριού» το μέτρο στηρίζεται στους υποτιθέμενους ελέγχους από τις αρμόδιες αρχές, που λίγο πολύ όλοι γνωρίζουμε ότι είναι μηδαμινοί, γίνεται εύλογα αντιληπτό ότι «το καλάθι» παραμένει κατ’ ουσία άδειο. Απόδειξη η εδώ και παρά πολύ καιρό πληθώρα φαινόμενων αισχροκέρδειας, τα οποία αυξήθηκαν ιδιαίτερα με την εμφάνιση της ενεργειακής ακρίβειας, με τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί να είναι μηδαμινά, γεγονός που έχει επισημάνει πολλάκις και το Ινστιτούτο Καταναλωτών (ΙΝΚΑ). Τρανταχτό παράδειγμα οι διαφορές που παρατηρούνται στην αναγραφόμενη ποσότητα / βάρος του προϊόντος και την πραγματική. Περαιτέρω στη λίστα των 50 προϊόντων δεν υπάρχει πρόβλεψη για προϊόντα που απευθύνονται σε ευπαθείς ή άλλες ειδικές διατροφικές ομάδες (όπως διαβητικοί, δυσανεκτικοί στη γλουτένη κλπ.) και τα οποία μάλιστα είναι συνηθώς πιο ακριβά.
Περαιτέρω το «καλάθι» προωθεί τους καταναλωτές σε ένα συγκεκριμένο επιχειρηματικό επίπεδο, αυτό των μεγαλοεπιχειρήσεων. Καθίσταται συνεπώς κατάφορα άδικο για τους μικροεπιχειρηματίες και τα συνοικιακά καταστήματα, που στενάζουν από την ενεργειακή ακρίβεια, αλλά και τις γενικότερες αυξήσεις σε λοιπά έξοδα. Οι φούρνοι για παράδειγμα με τις υπάρχουσες αυξήσεις σε ηλεκτρικό ρεύμα και πρώτες ύλες φλερτάρουν με το κλείσιμο. Οι Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ έχουμε επανειλημμένα τονίσει, ότι μέτρα όπως η μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα, που θα συμπαρέσυρε και σε μείωση τιμών πλήθος προϊόντων, αλλά και η μείωση του ΦΠΑ σε είδη πρώτης ανάγκης, έστω και αν αυτά τα μέτρα είχαν προσωρινό χαρακτήρα ή για παράδειγμα ίσχυαν τουλάχιστον καθ’ όλη τη χειμερινή περίοδο, θα ήταν πιο αποτελεσματικά και δίκαια για αμφότερους καταναλωτές και μικροεπιχειρηματίες.
Η κυβέρνηση θα απαντούσε φυσικά για άλλη μια φορά ότι δεν υπάρχει ο διαθέσιμος δημοσιονομικός χώρος, όταν ουσιαστικά αυτό που φαίνεται είναι ότι δεν υπάρχει διάθεση και σωστός σχεδιασμός. Συνεπώς συνδυαστικά με τα προαναφερόμενα θα μπορούσαν κάλλιστα να εφαρμόσουν διατίμηση σε όλα τα βασικά και απαραίτητα αγαθά. «Μέτρο μάλιστα που καταργήθηκε το 2011 επί υπουργίας κου Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, και το οποίο όπως παραδέχονται και έγκριτοι επιστήμονες της οικονομίας, όταν εφαρμόζεται με προσεκτικό σχεδιασμό και μελέτη επί των τρεχόντων δεδομένων της αγοράς και ανάλογα με το περιθώριο κέρδους που επιτρέπει κάθε είδος, μπορεί να συνδράμει σημαντικά στην στήριξη των οικονομικά ασθενέστερων. Σε έκτακτες περιπτώσεις απαιτούνται έκτακτα μέτρα, όπως έγινε και με την πανδημία. Είναι ανεπίτρεπτο με αυτό τον πληθωρισμό και αυτές τις τιμές ενέργειας να μην μπαίνει πλαφόν στην κερδοφορία», δηλώνει χαρακτηριστικά ο τομεάρχης Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Αβραάμ Ιωαννίδης. Με βάση αυτό το μέτρο λοιπόν θα έπρεπε να ενταθούν οι έλεγχοι στην αγορά και όχι για να ελέγχουν αν οι μεγάλες αλυσίδες εφαρμόζουν τις ευφάνταστες τακτικές marketing της κυβέρνησης.
Είναι ανήθικο και πολιτικά απαράδεκτο να έχουμε μια κυβέρνηση που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη υπερπροβάλλοντας τέτοια μέτρα ως μέσα αντιμετώπισης της πείνας και της ακρίβειας, ενώ κλείνει τα μάτια στην αισχροκέρδεια και εξαναγκάζει σε μεγαλύτερη φτώχεια και ανέχεια τα ελληνικά νοικοκυριά με τα ισχύοντα τρέχοντα θλιβερά δεδομένα της πραγματικής οικονομίας.