Αθήνα: Μεγάλος περίπατος μικρές προσδοκίες
Η αλλαγή του τρόπου μετακίνησης στις πόλεις με έμφαση στη βιώσιμη κινητικότητα, δηλαδή στον άνθρωπο και τα φιλικά προς το περιβάλλον μεταφορικά μέσα, είναι πάγια θέση των Οικολόγων ΠΡΑΣΙΝΩΝ.
Ο «Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας» ενώ παρουσιάζεται ότι εξυπηρετεί την βιώσιμη κινητικότητα είναι εκτός αυτής της λογικής, και χαρακτηρίζεται από προχειρότητα, αστοχία και αναποτελεσματικότητα.
Αναφέρουμε ενδεικτικά κάποια σημεία:
Αναζητώντας τη μελέτη, διαπιστώσαμε ότι το μόνο που υπάρχει μέχρι στιγμής είναι κάποιες αποσπασματικές απεικονίσεις και τίποτε άλλο. Η πληροφόρηση των πολιτών είναι για το πώς θα μεταμορφωθεί η πόλη πήγε περίπατο.
Παρατηρούμε ότι δεν συνδέονται μεταξύ τους οι δρόμοι που πεζοδρομούνται ή μετατρέπονται σε ποδηλατόδρομους, άρα ο περίπατος είναι διακεκομμένος, όταν τέτοιου είδους παρεμβάσεις στοχεύουν ακριβώς στο αντίθετο!
Προβάλλεται σαν δικαιολογία για όλες τις προχειρότητες ότι το έργο είναι πιλοτικό και πως πρόκειται για «πειράματα» που μπορούν να αναστραφούν, όμως τα ποσά που έχουν εγγραφεί στον προϋπολογισμό του Δήμου είναι υπέρογκα.
Επιπλέον, τα πειράματα σε πραγματικό χώρο είναι πάντα πολύ ριψοκίνδυνα, με αρνητικές επιπτώσεις συνήθως για τους ασθενέστερους, ενώ κάποιες μεταβολές δεν είναι αναστρέψιμες. Εάν εξ αιτίας μιας τέτοιας κλίμακας παρέμβασης κλείσουν μαγαζιά ή βιοτεχνίες, δεν θα ξανανοίξουν.
Όμως υπάρχει κάτι πολύ πιο σημαντικό. Η συγκεκριμένη παρέμβαση έχει σαν μόνο στόχο την βόλτα, αγνοώντας τις λειτουργίες της καθημερινότητας. Πρόκειται για εφαρμογή λογικών «εξευγενισμού» (gentrification) των πόλεων, που μαρτυρά την πολιτική λογική της παρέμβασης, και στην οποία είμαστε κάθετα αντίθετοι.
Σημειώνουμε το αυτονόητο, ότι τόσο σημαντικά έργα ξεκινούν αφού τεθούν, διαβουλευτούν, μελετηθούν και αποφασιστούν από όλους τους εμπλεκόμενους, και αφού υπολογιστούν όλες οι παράμετροι του έργου, οι ωφέλειες αλλά και οι επιπτώσεις.
Όλα θα έπρεπε να ξεκινήσουν από μια απλή ερώτηση: Ποιες είναι οι ανάγκες που θέλουμε να καλύψει ο Μεγάλος Περίπατος; Είναι η αποκέντρωση των Υπηρεσιών; Είναι η μείωση της διέλευσης των αυτοκινήτων από το κέντρο; Είναι η ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας; Είναι όλα μαζί; Δυστυχώς ουδείς γνωρίζει.
Οι Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ, μέλος του Ευρωπαϊκού Πράσινου Κόμματος, θεωρούμε ότι οι όποιες παρεμβάσεις στο κέντρο, και όχι μόνο, της Αθήνας πρέπει να κινούνται σε τρεις άξονες: Αποκέντρωση, έμφαση στις καινοτόμες τεχνολογίες και ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας με τη χρήση μέσων μαζικής μεταφοράς και εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης.
Πρόκειται για ξεκάθαρες θέσεις που, αν εισακουσθούν, μπορούν να βοηθήσουν όχι μόνο την Αθήνα, αλλά κάθε πόλη της χώρας μας, ανεξάρτητα από το εάν έχει δομηθεί στα πρότυπα της Αθήνας.
Σημειώνουμε λοιπόν ότι πρώτα πρέπει να αποκεντρωθούν οι υπηρεσίες ώστε να αποφεύγεται η συμφόρηση στο κέντρο. Στην εποχή του Internet είναι απαράδεκτο να απαιτείται να κατεβαίνει κάποιος στο κέντρο της Αθήνας, με οποιονδήποτε τρόπο για να κάνει τη δουλειά του.
Στη συνέχεια θα πρέπει να δούμε στο στάδιο της μελέτης, ποια ζητήματα προκύπτουν από ένα σύνολο πεζοδρομήσεων και διαμόρφωσης ποδηλατοδρόμων για την κυκλοφορία των οχημάτων.
Αφού λοιπόν δώσουμε όλες τις εναλλακτικές διαδρομές σε εκείνους που δεν μπορούν να αποφύγουν τη διέλευση από το κέντρο, αφού ανασχεδιαστούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς για να καλύψουν πλήρως τις ανάγκες μετακίνησης κατοίκων και επισκεπτών, και αφού αποσυμφορήσουμε την κίνηση με τις απαραίτητες τροποποιήσεις, τότε προχωρούμε στο τελικό στάδιο του έργου που αφορά στην τελική διαμόρφωση με ποδηλατοδρόμους, πεζοδρομήσεις και διακοσμητικές παρεμβάσεις.
Το κυριότερο, όλα τα παραπάνω θα πρέπει υποχρεωτικά να εξυπηρετούν τις λειτουργίες της πόλης, και όλες τις ανάγκες όλων των πολιτών (κοινωνικές, επαγγελματικές κλπ.)
Όλα αυτά πρέπει να συγκροτήσουν μια ολοκληρωμένη μελέτη, και όχι οι σπασμωδικές κινήσεις βιτρίνας στη λογική του «βλέποντας και κάνοντας».